[صفحه اصلی ]     [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: ::
برگشت به فهرست نشریات برگشت به فهرست مقالات
بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
ناهید محمدی1، فاطمه تکرلی2، مسعود خداویسی 3، علیرضا سلطانیان4
1- مربی دانشگاه علوم پزشکی همدان
2- دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی همدان
3- استادیار دانشگاه علوم پزشکی همدان ، khodaveisi@umsha.ac.ir
4- دکترای آمار زیستی دانشگاه علوم پزشکی همدان
چکیده:   (1 مشاهده)

زمینه و هدف: بیماری مولتیپل اسکلروزیس استقلال و توانایی فرد را برای شرکت مؤثر در خانواده و جامعه تهدید می کند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس مراجعه کننده به بیمارستان فرشچیان و انجمن بیماران مولتیپل اسکلروزیس شهر همدان در سال 1394 بود.

روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 80 بیمار مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. 4 جلسه آموزشی هر کدام به مدت 60 دقیقه، دوبار در هفته برای گروه ها برگزار گردید. اطلاعات توسط پرسشنامه خودکارآمدی عمومی Shere قبل و بعد از مداخله از هر دو گروه جمع آوری گردید. با نرم افزار spss نسخه ی 16 و آمار توصیفی و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: بین میانگین نمرات خودکارآمدی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p<). که این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود. اختلاف بین میانگین نمرات خودکارآمدی گروه آزمون و کنترل قبل و بعد مداخله معنی دار نبود (50/0p>).

نتیجه گیری: روش آموزش همتا توانست سطح خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس را افزایش داده و بهبود بخشد. میتوان از این روش به عنوان ابزار ارزشمندی جهت بهبود درمان و کنترل عوارض جسمی و روانی بیماری و همچنین افزایش خودکارآمدی این بیماران استفاده کرد.

واژه‌های کلیدی: آموزش همتا، خودکارآمدی، مولتیپل اسکلروزیس
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۶/۶ | پذیرش: ۱۳۹۵/۶/۲۰
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

mohammadi N, takarli F, khodaveisi M, soltanian A. The effect of peer educational program on multiple sclerosis patient’s self- efficacy. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty. 2017; 25 (1) :0-0
URL: http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1598-fa.html
محمدی ناهید، تکرلی فاطمه، خداویسی مسعود، سلطانیان علیرضا. بررسی تاثیر آموزش به روش گروه همتا بر خودکارآمدی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس. مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان. 1396; 25 (1) :0-0
برگشت به فهرست نشریات برگشت به فهرست مقالات
مجله علمی دانشکده پرستاری و مامایی همدان Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty
Persian site map - English site map - Created in 0.455 seconds with 788 queries by yektaweb 3235