ارگونومی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۲۲-۳۴

عنوان فارسی ارتباط بین آمادگی هوازی با عملکرد حافظه و موفقیت تحصیلی: مروری بر شواهد
چکیده فارسی مقاله مقدمه: موفقیت تحصیلی از جمله اهداف اساسی برنامه­های آموزشی و از جمله مهم‌ترین نگرانی­های مسؤولین آموزش و خانواده­ها می­باشد. تأکید بر کلاس­های غیر تربیت‌بدنی از سوی مدیران، جهت کسب نمرات بیشتر، منجر به عدم اهمیت واحد تربیت‌بدنی و یا حذف این واحد در مواردی چون کمبود بودجه می­گردد. بیان می­شود فعالیت بدنی، با تأثیر بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در نهایت موفقیت تحصیلی می­گردد. لذا هدف از این مقاله مروری، بررسی شواهد درباره رابطه بین آمادگی هوازی و موفقیت تحصیلی می­باشد. مواد و روش ­ها: دسترسی به مقالات با استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و موتورهای جستجو مانند ,Google Scholar PubMed و Elsevier و کلیدواژه‌های موفقیت تحصیلی، آمادگی هوازی و حافظه صورت گرفت. بازه زمانی مقالات مورد استفاده، از سال 1998 تا سال 2014 میلادی بود. یافته‌ها: عملکرد هیپوکامپ به­عنوان عاملی مهم در تثبیت اطلاعات حافظه کوتاه­مدت و بلندمدت، به­شدت تحت تأثیر نوروترانسمیترها و هورمون­ها می­باشد. فعالیت ورزشی با شدتی بالاتر از حد متوسط، تأثیر قدرتمندی بر ترشح و تعدیل هورمون­ها و نوروترانسمیترها دارد؛ بنابراین به­طور غیرمستقیم موجب بهبود عملکرد حافظه می­گردد. مطالعات نشان دادند فعالیت ورزشی از طریق افزایش ظرفیت هوازی، تأثیر مثبت بر نمرات دروس مختلف به­خصوص درس ریاضی داشت. نتیجه­گیری: آمادگی هوازی به دنبال فعالیت­های منظم بدنی، نه­تنها موجب سلامتی و کاهش عوامل خطرزا و بیماری­ها می­شود، بلکه با تأثیر بر ساختار مغز، باعث بهبود عملکرد حافظه و در­نهایت موفقیت تحصیلی می­گردد؛ لذا می­بایست واحد تربیت‌بدنی در مدارس، بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Aerobic fitness and its relationship to memory function and academic achievement: A review of evidence
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Academic achievement is one of the main objectives of educational programs and the most important concern of education administrators and families. The education administrators' emphasis on courses other than physical education as a means for the students to get better overall scores results in a general neglect toward physical education or its elimination from curricula due to reasons such as shortage of funds. Physical activity is claimed to affect the structure of the brain and improve memory function and ultimately lead to academic achievement. The purpose of the present review study is to examine the current evidence on the relationship between aerobic fitness and academic achievement. Materials and Methods: Different articles and papers were accessed through databases and search engines such as ‎Google Scholar‎, PubMed and Elsevier and using keywords such as “academic achievement”, “aerobic fitness” and “memory”. The articles used were published between 1998 and 2014. Findings: The hippocampus function is an important factor in the consolidation of short-term and long-term memory and is severely affected by neurotransmitters and hormones. Physical activities at an intensity higher than average have a strong effect on the release and regulation of hormones and neurotransmitters and thus improve the memory function indirectly. Studies have shown that physical activity has a positive effect on scores obtained in different courses, particularly in mathematics, through increasing the aerobic capacity. Conclusion: The aerobic fitness following regular physical activity not only leads to general health and reduces the risk factors of health and the incidence of diseases, but also improves the memory function and ultimately leads to academic achievement through affecting the brain structure physical education courses should therefore be more emphasized at schools.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناهید بیژه | nahid bijeh


ملیحه سعیدی | malihe saeedy
m.sc. student in sports physiology, faculty of physical education and sport sciences, ferdowsi university of mashhad, mashhad, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیولوژی ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

غلام رسول محمدرحیمی | gholam rasul mohammad rahimi



نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-335-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده گزارش مورد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات