ارگونومی، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۴۸-۵۴

عنوان فارسی ارزیابی روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های ۸۵ و ۹۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه: درمحیط های آموزشی تامین کیفیت بصری در پیشرفت تحصیلی اهمیت بالایی دارد. ایجاد آسایش بصری و افزایش بازدهی و رغبت جهت تحصیل، ازجمله فواید تنظیم روشنایی کلاس درس و جلوگیری از اختلال در بینایی دانش‌آموزان است. این مطالعه باهدف ارزیابی شدت روشنایی داخلی مدارس دخترانه شهر همدان در سال‌های 1385و1393 انجام شده است تا بتواند به شناسایی مشکلات احتمالی آن بپردازد. مواد و روش ­ها: این مطالعه در دو مقطع زمانی، در سال‌های 1385 و 1393 در مدارس دخترانه شهر همدان انجام پذیرفته است. در هر مقطع زمانی، متوسط روشنایی عمومی و موضعی بر روی تخته سیاه کلاس‌های درس با روش‌های توصیه‌شده انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی در روزهای غیر آفتابی توسط دستگاه لوکس متر اندازه‌گیری، محاسبه و با حد مجاز توصیه‌شده استاندارد آئین‌نامه بهداشت مدارس و انجمن مهندسین روشنایی آمریکای شمالی مقایسه گردید. علاوه بر شدت روشنایی، وضعیت معیارهای کیفیتی شامل الگوی چیدمان چراغ‌ها، نگه‌داری چراغ‌ها، وجود سایه‌روشن، نظافت سطوح داخلی، نگهداری سامانه روشنایی، نوع چراغ و تناسب فنی طراحی نیز بررسی گردید. یافته­ ها: با توجه به همه معیارهای مطلوبیت، در هر دو مقطع ارزیابی، کمتر از %25 کل اماکن مورد بررسی از روشنایی مطلوب برخوردار بوده‌اند به‌طوری‌که در سال 85 فقط 16% از کلاس‌های درس دارای روشنایی عمومی مطلوب بوده‌اند و در سال 93 شدت روشنایی تمامی کلاس‌ها در محدوده غیرقابل‌قبول قرار گرفته و شدت روشنایی موضعی بر روی تخته سیاه تنها %6 کلاس‌ درس در محدوده استاندارد قرار داشت. همچنین نتایج ارزیابی نشان می‌دهد ضرایب بازتابش سطوح در بازه مطلوب قرار دارند. نتیجه­ گیری: عدم وجود روشنایی مطلوب عمومی و موضعی بر روی تخته سیاه مدارس در سال 93 و مقایسه آن با نتایج ارزیابی روشنایی سال 85، نشان‌دهنده این امر است که هنوز مشکل تامین روشنایی برای مدارس پابرجاست. الگوی چیدمان نامناسب و استفاده از لامپ‌های رشته‌ای و نامناسب را می‌توان از عمده دلایل وضعیت نامناسب نتایج ارزیابی روشنایی مدارس دخترانه شهر همدان نام برد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Internal lighting in girls' schools across Hamadan in 2006 and 2014
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In an educational environment, the quality of vision is integral to educational progress. Creating visual comfort and increasing efficiency and the desire to study are among the benefits of adjusting the lighting in classrooms and preventing visual impairment in the students. The present study was conducted to evaluate the degree of internal lighting in girls' schools across Hamadan in 2006 and 2014 so as to help identify their potential problems. Materials and Methods: The present study was conducted in girls' schools across Hamadan on two different occasions –in 2006 and 2014. On each occasion, the average general and local lighting on the classroom blackboards were measured by the recommended methods of the Illuminating Engineering Society of North America on non-sunny days using a Lux Meter and were then compared to the standard limits recommended in the Health and Safety Code of schools and by the Illuminating Engineering Society of North America. In addition to the degree of lighting, certain quality assessment criteria were assessed, including the lighting layout, lamp maintenance, contrast, internal surface cleaning, lighting system maintenance, type of lamps and technical suitability of the design. Results: Taking the criteria for favorable lighting conditions into account, less than 25% of the sites examined had favorable lighting on both occasions in 2006, only 16% of the classes had favorable general lighting and in 2014, the degree of lighting fell to an unacceptable range in all classes and only 6% of the entire classroom were covered by a standard degree of local lighting on the blackboard. The results also show that surface reflection coefficients are within the desirable range. Conclusion: The lack of favorable general and local lighting on the blackboard at schools in 2014 and its comparison with the results of the 2006 lighting assessment indicate that providing standard lighting is still a problem for schools. Improper lighting layouts and the use of incandescents or inappropriate light bulbs are among the major causes of poor lighting conditions in girls' school across Hamadan. /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal" mso-tstyle-rowband-size:0 mso-tstyle-colband-size:0 mso-style-noshow:yes mso-style-priority:99 mso-style-parent:"" mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt mso-para-margin:0in mso-para-margin-bottom:.0001pt mso-pagination:widow-orphan font-size:10.0pt font-family:"Calibri",sans-serif}
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رستم گلمحمدی | rostam golmohammadi
علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

محمد حاجی اکبری | mohammad hajiakbari
msc student, occupational hygiene engineering, faculty of health, hamadan university of medical sciences, hamadan, iran
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مهندسی بهداشت حرفه ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)

رشید حیدری مقدم | rashid heydari moghadam


راضیه زارع | razie zare


سیده خدیجه حسینی | seyede khadije hoseini


سمانه کرمی | samane karami



نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-254-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات