پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۱۴۲-۱۵۰

عنوان فارسی مقایسه تأثیر نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان با اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی (Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder ADHD:) یکی از اختلالات شایع روان‌پزشکی است که باعث آسیب تحصیلی، اجتماعی و خانوادگی می‌شود. در این ارتباط، پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی بر ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکانADHD  انجام شد. مواد و روش‌‌ها: مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (Sham) با سه مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری 10 هفته‌ای بود. جهت انجام این مطالعه 42 پسر دوره ابتدایی مبتلا به ADHD در سال 1396 به شکل هدفمند به همراه مادرانشان انتخاب شدند و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تقسیم گردیدند. گروه‌های نوروفیدبک و ترکیبی هرکدام طی 30 جلسه 30 دقیقه‌ای، هفته‌ای سه بار تحت آموزش نوروفیدبک و مادران گروه ترکیبی به مدت نه جلسه یک ساعته هفتگی تحت آموزش والدگری بارکلی قرار گرفتند. شایان ذکر است که در گروه کنترل، نوروفیدبک بدون تنظیمات هدفمند و به‌صورت دریافت پاداش‌های تصادفی اجرا گردید. کلیه کودکان با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته دیداری/شنیداری در سه مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از آزمون Repeated Measures ANOVA و توسط نرم‌افزارSPSS 23  تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته‌ها: بر مبنای نتایج افزایش معنا‌دار هوشیاری شنیداری (005/0≥P)، کانون توجه شنیداری (001/0≥P)، زمان واکنش شنیداری (012/0≥P)، ادراک شنیداری (003/0≥P) و در نتیجه بهبودی معنادار علائم ADHD در هر دو گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در مراحل پس‌آزمون و پیگیری مشاهده شد؛ اما تفاوت معناداری بین دو گروه آزمایش مشاهده نگردید. نتیجه‌گیری: آموزش نوروفیدبک و نوروفیدبک به همراه آموزش والدگری بارکلی تأثیر یکسانی بر افزایش ابعاد توجه و ادراک شنیداری کودکان  ADHDدارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Neurofeedback with Neurofeedback Plus Barkly’s Parental Training on Auditory Attention Dimensions and Comprehension among Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders that causes educational, social, and family problems. The main aim of present study was to compare the efficacy of of neurofeedback and neurofeedback plus Barkly's parental training on auditory attention dimensions and comprehension among ADHD Children. Materials and Methods: This research was a clinical trial study with two experiment and one sham control groups in three stages of pre-test, post-test, and ten weeks follow-up test. A total number of 42 elementary ADHD boys along with their mothers were selected using purposive sampling technique in 2017. The partcipants were assigned to two experimental and one control groups randomly. Those in the experimental group received neurofeedback training in 30 sessions (i.e., 30-min sessions 3 days a week). Parents of the compound group received nine sessions of training based on Barkley's model for an hour. Students in the control group had neurofeedback only with random rewards without any definite setting. All the participants were assessed in three stages by Integrated Visual and Auditory Continues Performance Test. Data were analyzed using SPSS software (version 23) through repeated measure ANOVA. Results: The obtained results of post-test and follow-up revealled a significant increase in auditory vigilance (P≤0.005), focus (P≤0.001), speed (P≤0.012), and auditory comprehension (P≤0.003), as well as a significant decrease in ADHD symptoms, compared to the results of the control group. However, the difference between the two experimental groups was not significant. Conclusion: Neurofeedback training and neurofeed plus Barkly's parental training equally increase auditory attention dimension and comprehension among ADHD children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهه حجه‌فروش | Elaheh Hajehforoush
واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی

الهام فروزنده | Elham Foroozandeh
Assistant Professor, Department of Psychology, School of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاداسلامی، نایین، ایران

حمید میرحسینی | Hamid Mirhosseini
دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

احمد عابدی | Ahmad Abedi
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1028-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/126/article-126-1170325.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات