مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیرآماده سازی جهت بستری شدن بر اضطراب هنگام پذیرش کودکان سن مدرسه در مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بستری شدن کودک در بیمارستان یکی از مهمترین علل پیدایش اضطراب در کودکان است. هدف از این مطالعه بررسی تاثیرآماده سازی جهت بستری شدن بر اضطراب هنگام پذیرش کودکان سن مدرسه در مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان در سال 1396 بود. روش بررسی: در این مطالعه نیمه تجربی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، 54کودک سن مدرسه (12-6سال) مراجعه کننده به بخش های کودکان 1و2 مرکز آموزشی درمانی بعثت همدان به صورت تصادفی سازی ساده انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اضطراب اسپیلبرگر ویژه کودکان استفاده شد. پس از تکمیل پرسشنامه ها، در گروه مداخله برنامه آماده سازی شامل آشنا نمودن کودک با بخش و پرسنل، وسایل درمانی و ارائه کتابچه کارتونی به مدت  30 دقیقه ارائه شد، در حالیکه برای کودکان گروه کنترل کارهای معمول بخش اعمال شد؛ سپس پرسشنامه ها مجددا توسط هر دو گروه تکمیل می شد. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار spss نسخه 16 و آزمون­های دقیق فیشر و کای دو تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین نمرات اضطراب قبل و بعد از مداخله در گروه کنترل دارای اختلاف معنادار بوده(001/0P=)، همچنین این میانگین در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله دارای اختلاف معنی داری بوده (050/0P=) که نشان دهنده تاثیر مثبت مداخله بر کاهش اضطراب کودکان سن مدرسه بود. نتیجه گیری: برنامه آماده سازی برای بستری شدن روشی موثر بر کاهش اضطراب کودکان سن مدرسه می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، بستری شدن، آماده سازی، کودک

عنوان انگلیسی The effect of preparation for hospitalization on school-age children’s anxiety during admission at Hamadan Besat Educational Hospital
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Hospitalization is one of the main causes of anxiety in children. The purpose of this study was to determine the effect of preparation for hospitalization on anxiety during admission of school-age children in Hamadan Beast Hospital in 1396. Materials and methods: In this quasi-experimental pretest-posttest control group study, 54 school-age children (6 to 12 years old) referred to the children departments (1 and 2) of Besat Hospital of Hamadan were randomly assigned to two groups. A demographic questionnaire and Spielberger anxiety questionnaire were used to collect data. In the treatment group, after completing the questionnaires, the preparation program was provided: this included familiarizing the child with the department and personnel, the tools, and presentation of a cartoon booklet for 30 minutes. For the control group, the usual tasks of the department were applied, after which the questionnaires were re-filled by both groups. Data was analyzed by SPSS software version 16 and Fisher and Chi-square tests were used. Results: The mean of anxiety scores before and after intervention was significantly different in the control group (P = 0.001), and there was a significant difference between the intervention group before and after the intervention (P = 0/050), which indicates the positive effect of the intervention On reducing the anxiety of school age children.   Conclusion: the program of pereparation for hospitalation is an effective method for decreasing the anxiety of school age children.                                                                                          
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety ,Hospitalization, Preparaition, Child

نویسندگان مقاله عفت صادقیان | efat sadeghian
hamadan univercity of medical scince
دانشگاه علوم پزشکی همدان

مرضیه سیف | seif Marziyeh
hamadan univercity of medical scince
دانشگاه علوم پزشکی همدان

محمد مهدی دارایی | Mohammad Mehdi Daraei
hamadan univercity of medical scince
دانشگاه علوم پزشکی همدان

حسن احمدی نیا | hassan ahmadinia
hamadan univercity of medical scince
دانشگاه علوم پزشکی همدان

آرش خلیلی | arash khalili
hamadan univercity of medical scince
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-376-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات