|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: نوجوانان تحت همودیالیز با مشکلات مربوط به سلامت روان و افت تحصیلی مواجه هستند. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز انجام شد. روش کار: مطالعه نیمه تجربی حاضر بر روی 80 نوجوان تحت همودیالیز در مراکز دیالیز بیمارستانهای امام خمینی (ره) و امام رضا (ع) کرمانشاه به روش نمونه گیری در دسترس انجام شد؛ سپس نمونه ها به گروه های مداخله (40 نفر) و کنترل (40 نفر) تخصیص تصادفی یافتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد سلامت روان بود و در ارتباط با پیشرفت تحصیلی، از معدل تحصیلی افراد مورد مطالعه استفاده شد. دادهها با نرم افزار 16 SPSS و آزمونهای کایدو ، تی مستقل و تی زوج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: در گروه مداخله، میانگین نمرات اضطراب (44/5±37/10)، افسردگی (34/7±43/15)، شکایات جسمی (18/6± 99/8) بطور معنی داری به ترتیب به نمرات (82/2±71/6)، (87/2± 23/11) و (24/2± 82/4) کاهش یافت ( 05/0P<)، و نمره فعالیتهای اجتماعی از نمره (41/5±29/12) به نمره (67/6± 27/16) افزایش پیدا نمود (05/0P>). میانگین معدل تحصیلی قبل از مداخله (09/2± 02/15) در مقایسه با پس از مداخله (13/1± 72/16) بطور معنیداری افزایش یافت (05/0P<). نتیجه گیری: مطالعه ی حاضر نشان داد آموزش مهارتهای زندگی میتواند سبب ارتقای ابعاد مختلف سلامت روان و پیشرفت تحصیلی نوجوانان تحت همودیالیز شود. در این راستا پیشنهاد میگردد که برنامه آموزش مهارت های زندگی در سیر درمان نوجونان تحت همودیالیز در نظر گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارت های زندگی، همودیالیز، نوجوانان ، سلامت روان |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Life Skills Training on Mental Health and Academic Achievement of Adolescents under Hemodialysis |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Adolescents on hemodialysis are faced problems of mental health and academic failure; therefore, this study is aimed to determine the effectiveness of life skills training on mental health and academic achievement of adolescents on hemodialysis. Methods: A quasi-experimental study was conducted on 80 adolescents on hemodialysis in dialysis centers of Imam Khomeini and Imam Reza hospitals of Kermanshah by convenience sampling method; then the samples were randomly divided into intervention (n = 40) and control (n = 40) groups. Data collection tool was the standard questionnaire of mental health and in relation to academic achievement, students' Grade Point Average (GPA) was used. Data were analyzed using SPSS software version 16 and Chi-square, the independent‑ t‑test and the paired‑sample t‑tests. Results: In the intervention group, the mean scores of anxiety (10.37 ± 5.44), depression (15.43 ± 7.34), physical complaints (8.99 ± 6.18), significantly decreased into (6.71 ± 2.82), (11.23±2.87) and (4.82 ± 2.24) respectively (P < 0.05), and social activities score increased from (12.29 ± 5.41) to (16.27 ± 6.67) scores (P> 0.05). The students' GPA, before intervention (15.02 ± 2.09) compared with the after intervention (16.72 ± 1.13) was significantly increased (P < 0.05). Conclusion: This study indicated that life skills training can promote the different dimensions of mental health and academic achievement of adolescents under hemodialysis. In this regard, it is suggested that the plan of lifestyle training considered in the length of the treatment of adolescent under dialysis. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
life skills, hemodialysis, adolescents, mental health |
|
نویسندگان مقاله |
محمد مهدی محمدی | Mohammad Mehdi Mohammadi Students Research Committee, Kermanshah University of Medical Sciences, Kermanshah, Iran کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
رقیه پورصابری | Roghayeh Poursaberi Department of Education, Payame Noor University (PNU), Iran. مربی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-826-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|