|
ارگونومی، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۹-۱۹
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر پارامترهای پکیج بر راحتی راننده با استفاده از روش DOE و ابزار تحلیل ارگونومی DHM |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: با توجه به ضرورت پکیجینگ صحیح راننده، تنظیم پارامترهای پکیج بهمنظور حصول بالاترین ارگونومی راننده بسیار مهم است. محدوده تغییرات برخی پارامترهای پکیجینگ گسترده است و انتخاب صحیح مقدار این پارامترها تا حصول شرایط ارگونومی راننده نیز مستلزم سعی و خطاست. روش کار: در پژوهش حاضر، با استفاده از نرمافزار MINITAB نسخه 16 و پارامترهای پکیجینگ راننده، چندین شبیهسازی شرایط رانندگی به کمک ابزار (DHM(Digital human modeling و (DOE (Design of experiment انجام شد؛ بنابراین برای کلاس خودرویی C، محدوده تمامی پارامترهای پکیج راننده، مانند ارتفاع صندلی، زاویه فرمان و... با استفاده از سایت A2MAC1 استخراج و بهعنوان مبنای پارامتر ورودی در نظر گرفته شد. در ادامه با توجه به آزمایشهای پیشنهادی به کمک نرمافزار MINITAB نسخه 16، ارزیابی میزان راحتی راننده براساس معیار (PORTER (1998 صورت گرفت. یافتهها: ارتفاع صندلی همچنین فواصل قائم و افقی مجموعه فرمان تا نقطه مبنای پاشنه پا، بیشترین تأثیر را بر ارگونومی راننده دارند. همچنین با توجه به همبستگی زیاد برخی پارامترهای پکیج با خروجیهای ارگونومی زوایای بدن، معادلات پیشبینیگری در این باره ارائه شده است. نتیجهگیری: نتایج نشاندهنده الگویی بهینه برای ارگونومیکترین موقعیت رانندگی در خودرو است. همچنین تأثیرگذارترین پارامترهای پکیج راننده از نظر ارگونومی شناخته و با استفاده از آنالیز (ANOVA (Analysis of variance برای آنها مدلهای پیشبینیگر ریاضی ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارگونومی، طراحی آزمایش، راحتی، DHM |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effect of Package Parameters on Driver Comfort Using the DOE Method and the DHM Ergonomics Analysis Tool |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Due to the necessity of the proper driver packaging, setting parameters for the driver to achieve the highest ergonomics of the driver has a great importance. The range of variations in some parameters of the package is wide, and the correct selection of the packaging parameters until to achieve driver's ergonomics position, requires some tests. Methods: In this study, using the MINITAB16 software and using these parameters, several driving simulation were performed using the DHM (Digital human modeling) and DOE (Design of experiment) tools. Hence, for the C segment vehicles, the range of all driver's package parameters, such as seat height, steering angle etc., was extracted using the A2MAC1 site, and was considered as the basis for the input parameter. According to the proposed tests by MINITAB16 software, the driver's comfort level was evaluated based on the PORTER (1998) criteria. Results: The seat height and also vertical and horizontal distances of the steering wheel to the accelerator heel point have the greatest impact on the driver's ergonomics. Also, due to the high correlation between some of the parameters of the package and the ergonomics outputs of the body while driving, predictive equations were presented in this regard. Conclusion: The results are the optimal model for ergonomic driving position. The most influential parameters of the driver's package are ergonomically known and using the ANOVA (Analysis of variance), mathematical predictor models were presented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Ergonomics, Design of experiment, Comfort, DHM |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی گنجی | Mehdi Ganji Expert in Packaging Ergonomics in IKCO (Irankhodro Company), Department of New Product Development, Tehran, Iran کارشناس مسئول شرکت ایرانخودرو، واحد توسعه محصول جدید، بخش ارگونومی پکیجینگ، تهران، ایران
میلاد کریمی | Milad Karimi Expert in Packaging Ergonomics in IKCO (Irankhodro Company), Department of New Product Development, Tehran, Iran کارشناس مسئول شرکت ایرانخودرو، واحد توسعه محصول جدید، بخش ارگونومی پکیجینگ، تهران، ایران
بهنوش بهاری | Behnoush Bahari Expert in Packaging Ergonomics in IKCO (Irankhodro Company), Department of New Product Development, Tehran, Iran کارشناس مسئول شرکت ایرانخودرو، واحد توسعه محصول جدید، بخش ارگونومی پکیجینگ، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-887-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-1586735.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|