ارگونومی، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۹

عنوان فارسی طراحی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کیفیت زندگی کاری از عوامل مؤثر ارتقا و حفظ معلمان در شغلشان است. هدف این پژوهش طراحی و اعتبارسنجی پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان است. روش کار: در این پژوهش از رویکرد اکتشافی متوالی (مدل تدوین ابزار) استفاده و در مرحله کیفی با روش مصاحبه نیمه‌ساختار شاخص‌های کیفیت زندگی کاری معلمان شهرستان کرج در سال تحصیلی 95-94 شناسایی شدند. 12 معلم (9 مرد و 3 زن) به روش نمونه‌گیری هدفمند در مصاحبه نیمه‌ساختار شرکت کردند. داده‌های به‌دست‌آمده از مرحله کیفی پژوهش با استفاده از فنون اشتراوس و کربین‌ کدگذاری شده و بر اساس این درون‌مایه‌ها پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان طراحی و در مرحله کمی رواسازی شد.  یافته‌ها: روایی صوری با استفاده از نظر پنج متخصص و روایی محتوا با استفاده از شاخص روایی محتوا تأیید شد. سپس 760 معلم (387 زن) در نواحی چهارگانه شهر کرج به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب و به پرسشنامه‌های محقق‌ساخته کیفیت زندگی کاری معلمان و کیفیت زندگی کاری والتون پاسخ دادند. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه، این نمونه به دو زیرنمونه مساوی، تقسیم و روی یکی از این نمونه‌ها، به‌تصادف، تحلیل عاملی اکتشافی انجام و هشت عامل استخراج شد که در تحلیل عاملی تأییدی بر نمونه دوم با شاخص‌های برازش مطلوب تأیید شد. روایی همگرای پرسشنامه کیفیت زندگی کاری معلمان با محاسبه همبستگی آن با پرسشنامه کیفیت زندگی کاری والتون (0/01>P) و پایایی پرسشنامه نیز با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (0/74 تا 0/88) تأیید شد. نتیجه‌گیری: پرسشنامه ساخته‌شده، با توجه به طراحی آن در بافت شغلی معلمان ایرانی، با 54 گویه ابزار مناسبی برای سنجش کیفیت زندگی کاری آنهاست.   
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کیفیت زندگی کاری، معلمان، تدوین ابزار

عنوان انگلیسی Designing the Questionnaire of Teachers’ Work Life Quality
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Quality of work life is one of the most important factors in promotion of teachers and having them continue their jobs. This study aimed at designing and evaluating a questionnaire for teachers' work life quality.  Methods: In this research, a sequential exploratory approach (instrument editing model) was used and in the qualitative stage, a semi-structured interview method was used to determine the quality of life of teachers. In the qualitative stage, indices of work life quality were identified using semi-structured interviews with 12 teachers (9 men and 3 women) of Karaj city (2014-2015 educational year) selected through purposive sampling method. The qualitative data was analyzed using Straus and Corbin method. Subsequently, a questionnaire of teachers' working life quality was constructed based on these indices and was validiated in the quantitative stage. Results: Content validity was confirmed by five experts using content validity index. A sample of 760 (387women) teachers selected through multistage cluster sampling were handed out two questionnaires including a researcher-made questionnaire of teachers quality of working life and Walton (1973) quality of work life questionnaire. Construct validity of the research-made questionnaire was examined using exploratory factor analysis. Eight factors were extracted and confirmed through confirmatory factor analysis. Fit indices of model indicate compliance. Convergent validity was confirmed by its correlation with the quality of work life questionnaire (P< 0.01). Reliability was confirmed by calculating Cronbach's alpha coefficient (0/74-0/88). Conclusion: The results of the study indicated that the researcher-made questionnaire with regard to its design in the job context of Iranian teachers, with 54 items, is an appropriate tool for assessing the quality of their working life.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quality of work life, Teacher, Instrument design

نویسندگان مقاله رحم خدا جوادی | Rahmkhoda Javadi
PhD of Counseling, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دکترای مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

محسن رسولی | Mohsen Rasouli
Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
استادیار، گروه مشاوره، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

جعفر حسنی | Jafar Hasani
Associate Professor, Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-501-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات