علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۲۳-۳۰

عنوان فارسی طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: افزایش مشارکت پرستاران در سیاست گذاری، برنامه ریزی و تصمیم گیری سازمانهای خود، اولویت جدید تسخیر و انتشار دانش است و از پرستاران خط مقدم انتظار می رود که به عنوان کارکنان فعال دانش، دانش حرفه ای خود را تولید و مدیریت نمایند. هدف از این مطالعه طراحی پرسشنامه مدیریت دانش پرستاری است. روش بررسی: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود که جهت طراحی دامنه محتوایی پرسشنامه، پرسشنامه اولیه پس از تحقیقات میدانی و کتابخانه ای وسیع مشتمل بر 27 آیتم طراحی شد. جهت تعیین شاخص و نسبت روایی محتوا، پرسشنامه به 10نفر از اساتید عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان داده شد. برای سازگاری درونی و تکرارپذیری، پرسشنامه به 84 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان آموزشی درمانی بعثت همدان داده شد و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ و ضریب همبستگی پیرسون تعیین شد. یافته ها: 6 آیتم از سوالات اولیه با نسبت روایی محتوای پایین از مطالعه حذف شدند. پرسشنامه نهایی با 21 آیتم طراحی و نسبت روایی محتوا در نهایت میزان 84/0و شاخص روایی محتوا در بعد ساده بودن 99/0درصد، مربوط بودن 92/0درصد و وضوح 3/98درصد بدست آمد که شاخص نهایی روایی محتوا مقدار 4/96درصد محاسبه و پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ معادل 84/0و ضریب همبستگی پیرسون معادل 90/0محاسبه شد. نتیجه گیری: پرسشنامه نهایی مدیریت دانش با 21 آیتم دارای مقدار بالای روایی و پایایی می باشد و ابزار حاصل یک ابزار استاندارد برای استفاده درحیطه پرستاری است. شماره طرح: 9510286189   کد اخلاق: IR.UMSHA.REC.1395.451  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرسشنامه، مدیریت دانش، پرستاری

عنوان انگلیسی Designing Nursing Knowledge Management Questionnaire
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Increasing nurses' participation in policy, planning and decision making of their organizations is a new priority in capturing and disseminating knowledge, and from frontline nurses it is expected that they will produce and manage their professional knowledge as active employees of knowledge. The purpose of this study was to design a nursing knowledge management questionnaire. Material and Methods: The present study was a correlation study that for the design a content domain of the questionnaire, a basic questionnaire was developed after field research and a Extensive library studies of 27 items. To determine the index and content validity ratio, the questionnaire was given to 10 faculty members of the faculty member of Hamadan University of Medical Sciences. For internal consistency and repeatability, a questionnaire was filled out for 84 nurses working in Besat Hospital in Hamadan. Reliability was determined using Cronbach's alpha and Pearson correlation coefficient. Results: Six items from the initial questions with low content validity ratio were excluded from the study. The final questionnaire was compiled with 21 items. content validity ratio was finally 0.84 and content validity index In the dimension of being simple was 0.99%, Relevant 92.9% and Clarity 98.3%, respectively. The content validity index was 96.4%. The reliability of the questionnaire was calculated using Cronbach's alpha test (0.84) and Pearson correlation coefficient (0.90). Conclusion: The final questionnaire of knowledge management with 21 items has high reliability and validity and the final questionnaire is a standard tool for nursing filed use.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Questionnaire, Knowledge Management, Nursing

نویسندگان مقاله آرش خلیلی | arash khalili
hamadan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی همدان

مرضیه خلیلی | marziyeh khalili
Yasuj university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

فریبا ابراهیمی حریت | Fariba Ebrahimi Horyat
hamadan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی همدان

زهرا مرضیه حسنیان | Zahramarzeieh Hasanian
hamadan university of medical scinces
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-227-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات