علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۳۱-۳۷

عنوان فارسی روند رشد ساختار هجایی در کودکان ترکی آذری زبان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با افزایش سن، طول و پیچیدگی ساختار هجایی در گفته­های کودکان افزایش می­یابد. با توجه به نقش مهم و تعیین­کننده هجا در فرآیند گفتار، اجرای مطالعات رشدی روی اکتساب هجا در کودکان ضروری است. هدف از مطالعه حاضر، بررسی روند رشد و اکتساب ساختار هجایی و توزیع الگوی هجایی کودکان ترکی­آذری زبان است. روش کار: در این مطالعه طولی، 11پسر و 6 دختر آذری زبان به روش نمونه­گیری خوشه­ای انتخاب و به مدت 6 ماه  از 18 تا 24 ماهگی پیگیری شدند. برای ثبت واژگان بیانی کودکان از برگه ثبت واژگان محقق ساخته، فهرست واژگان و اجرای بازی کلامی استفاده شد. بعد از گردآوری لیست واژگان هر کودک، واژگان هدف براساس تعداد هجا و ساختار هجایی طبقه­بندی شدند. تحلیل داده­ها با استفاده از آمار توصیفی صورت گرفت. یافته­ها: در 18و19ماهگی 67% واژگان بیانی کودکان تک­هجایی، 24% دوهجایی و 9% بیشتر از دوهجا بودند. بیشترین میزان تولید الگوی هجایی برای تک­هجایی CVC (36%) و برای دوهجایی CVCV (52%) بود. با افزایش سن توزیع الگوهای هجایی تغییر کرده و پیچیده­تر شدند. در این دو ماه میزان استفاده از هجاهای باز 35% و هجاهای بسته 65% بود؛ با افزایش سن همین نسبت ثابت بود. نتیجه­گیری: کودکان همخوان­های پایانه را قبل از اینکه تمایز طول واکه را کسب کنند، تولید می­کردند. هجاهای بسته زودتر از طول واکه، و همخوان­های گرفته[1] در جایگاه پایانه هجا قبل از همخوان­های رسا فراگرفته شدند. ابتدا کودکان قادر به تمایز طول واکه نبودند، ولی با افزایش سن بازنمایی واکه­های کشیده و کوتاه را نشان دادند.   [1] Obstruent
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Development of syllable structure in Azeri-speaking children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: the length and complexity of syllable structure in the utterances of the children increases with age.Given the important and determining role of syllable in the speech process, performance of developmental studies on syllable acquisition in children are essential. The aim of the present study was to investigate the development and acquisition of syllable structure and the distribution of syllable pattern in Azeri-speaking children. Methods: This longitudinal study was conducted on Seventeen Azeri-speaking children (18-24 month old) selected by the cluster sampling method from Tabriz's kindergartens and lasted for 6 months. A researcher-made vocabulary sheet, vocabulary list, and verbal play were used to record children's expressive vocabulary. After collecting each child's vocabulary list, the target vocabulary was classified by syllable number and syllable structure. The data were analyzed using descriptive statistics. Results: In 18 and 19 months 67% of vocabulary words were monosyllable, 24% bisyllable and 9% more than bisyllable. The highest amount of syllable pattern production for monosyllable and bisyllable was CVC(36%) and CVCV(52%), respectively. Distribution of syllable patterns changed with age, as well as patterns became more complex. In these two months the rate of usage of open and close syllables was 35% and 65%, respectively; this ratio was constant with age. Conclusion: The children produced coda consonants before they were able to distinguish vowel length. Closed syllables were acquired earlier than the vowel length, and obstruent consonants at the syllable coda position before sonorant consonants. At first the children were not able to distinguish vowel length, but with age, they showed short and long vowels representation.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید میرزایی | Majid Mirzaee
MSc. student of speech therapy, faculty of rehabilitation, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences
گروه گفتاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

زینب خوشحال | Zeynab khoshhal
MSc of speech therapy, lecturer in speech & language pathology, faculty of rehabilitation, Tabriz University of medical science
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تبریز


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-599-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات