علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۴۶-۵۲

عنوان فارسی اثربخشی آموزش درمان های شناختی- رفتاری بر کمال زدایی و اصلاح سبک فرزندپروری مادران ۲۵ تا ۳۵ سال شهرستان شاهرود
چکیده فارسی مقاله    مقدمه و هدف: سبک فرزندپروری و کمال گرایی از مولفه هایی هستند که در آینده فرزندان نقش مهمی دارند، بر همین اساس هدف پژوهش حاضر  بررسی اثربخشی آموزش درمان های شناختی- رفتاری  بر کمال زدایی  و اصلاح سبک فرزندپروری مادران دامنه سنی 25 تا 35 سال شهرستان شاهرود بود. روش: پژوهش حاضر آزمایشی از نوع کلاسیک است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران رده سنی25تا35سال شهرستان شاهرود بودکه از بین آن ها نمونه ای به تعداد 60 نفر(30 نفر برای گروه کنترل و 30 نفر برای گروه آزمایش) با روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابتدا پیش آزمون اجرا شد، سپس گروه آزمایش در معرض پروتکل آموزشی قرار گرفتند و پس آزمون اجرا شد،  برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه از پرسش نامه کمال گرایی اهواز و پرسشنامه سبک های فرزندپروری بامریند استفاده شد.  داده ها  با استفاده از روش تحلیل کواریانس تحلیل گردید. یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد که رویکردشناختی رفتاری بر کمال زدایی با ضریب اثربخشی 84/0 و بر اصلاح سبک فرزندپروری مادران با ضریب اثربخشی 68/0 در سطح 001/0>P تاثیر مثبت و معناداری دارد. بحث و نتیجه گیری: باتوجه به نتایج پژوهش می توان گفت که آموزش درمان های شناختی- رفتاری  بر کمال زدایی و سبک های فرزندپروری منفی تاثیر معنادار دارد و این نکته می تواند مورد توجه کارشناسان خانواده و مشاوران آموزشی قرار بگیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رویکردشناختی رفتاری، کمال زدایی، سبک فرزندپروری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Therapy Training on Perfectionism and Parenting Styles of Mothers of 25-35 Years Old in Shahrood
چکیده انگلیسی مقاله Introduction and goal: Parenting style and perfectionism are components that play an important role in children's future, The purpose of this study was to investigate the effectiveness of cognitive-behavioral training on perfectionism and parenting style of mothers aged 25-35 years in Shahrood. Method: This study is a classical experiment. The statistical population of the study included all mothers aged 25-35 years in Shahroud city. From among them 60 persons (30 in control group and 30 in experimental group) were selected by simple random sampling. First the pre-test was run, then the experimental group was exposed to the training protocol and the post-test was run, For measuring variables studied, Ahwaz Perfectionism Questionnaire and Baumrind parenting styles questionnaire were used. Data were analyzed using analysis of covariance. Results: The results showed that cognitive-behavioral approach had a positive and significant effect on perfectionism with a 0.84 effect coefficient and a mothers parenting style modification with a 0.68 effect coefficient (P < 0.001). Conclusion: According to the results of the study, it can be concluded that cognitive-behavioral therapy training has a significant effect on perfectionism and negative parenting styles and this can be considered by family experts and educational counselors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله زهرا شعبانی | zahra shabanie
Tehran Education Research Institute
پژوهشگاه مطاعات آموزش و پرورش تهران

مریم باقری | maryam bagherie
Shahroud Azad University
دانشگاه آزاد شاهرود

سحر جلالی | sahar Jalalie
Shahroud Azad University
دانشگاه آزاد شاهرود


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-607-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات