|
علمی پژوهان، جلد ۱۷، شماره ۴، صفحات ۱-۷
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل موثر بر نگرش نسبت به آینده شغلی در دانشجویان مقطع دکتری |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: نگرش دانشجویان مقطع دکتری در مورد آینده شغلی آن ها می تواند در انگیزش شغلی آن ها موثر باشد. این مطالعه با هدف تعیین عوامل موثر بر نگرش نسبت به آینده شغلی در دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی– تحلیلی از نوع مقطعی می باشد که در سال های 97-1395 انجام شد. افراد نمونه 81 نفر از دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه علوم پزشکی همدان بودند که از دانشکده های مختلف علوم پایه و بالینی به روش طبقه ای – سهمیه ای انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه اطلاعات مربوط به وضعیت دموگرافیک، خودکارآمدی نگرش نسبت به رشته تحصیلی، آینده شغلی مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات توسط نرم افزار SPSS نسخه 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: میانگین سنی دانشجویان دکتری 35/8 با انحراف معیار 8/7 سال بود. اکثر آنان زن (60 درصد)، متاهل (53 درصد) و در رشته های علوم پایه تحصیل می کردند (91 درصد). نتایج نشان داد که نگرش نسبت به رشته تحصیلی در سطح خوب بود ولی نگرش به آینده شغلی در حد مطلوب نبود. ارتباط معنی دار بین عملکرد الگو (مربی) و نگرش به آینده شغلی وجود داشت. همچنین خودکارآمدی با رشته ی تحصیلی و آینده شغلی ارتباط معنی دار داشت (05.P< 0). نتیجهگیری: ارتقای خودکارآمدی دانشجویان و اهمیت دادن به نقش اساتید بعنوان الگو در ارتقای نگرش به آینده شغلی موثر است. لذا تدوین مقررات جدید، تامین امکانات مناسب، برنامه ریزی موفق برای تربیت نیروی انسانی توانمند و ایجاد فضای شغلی از دیگر اقدامات برای ارتقای پویندگی در دانشگاه می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آینده شغلی، خودکارآمدی، دانشجو دکتری، رشته تحصیلی، نگرش |
|
عنوان انگلیسی |
Effective Factors on Attitudes toward Job Prospect among PhD Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Job motivation is essential for effective employment. The aim of this study was to investigate affective factors on attitudes toward future job among PhD students in Hamadan University of Medical Sciences. Materials and Methods: This is a descriptive-cross-sectional study. The sample consisted of 81 Ph.D. students who were selected from different faculties based on academic discipline (basic and clinical sciences). Using a structured questionnaire including demographic information, self-efficacy, attitude toward the field of study, and professional development. Data were analyzed by SPSS software version 21. Results: The mean age of PhD students were 35.8 with a standard deviation of 8.7. The majority of them were women (60%), married (53%) and those in basic sciences (91%). The results showed that the attitude toward the field of study was good, but the attitude toward the job prospect was not in desirable limit. There was a significant relationship between mentoring function (instructor) and attitudes toward job prospects. In addition, self-efficacy had a significant relationship with the field of study and job prospects (P< 0.05). Conclusions: Improving self-efficacy in PhD students and emphasizing to the role of faculty members as a pattern are effective on attitudes toward job prospect. Therefore, the new regulations, the provision of appropriate facilities, successful planning for the training of a capable workers and the creation of new job positions are other measures to promote university mobility. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Attitude, Job Prospects, PhD Student, Self-efficacy |
|
نویسندگان مقاله |
پریسا پارسا | Parisa Parsa Chronic Diseases (Home Care) Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
میترا دوگونچی | Mitra Dogonchi Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
الهام قیسوندی | Elham Gheysvandi Student Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
بی تا پارسا | Bita Parsa Naser Khosrow Higher Education Institute, Saveh, Iran گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی حکیم ناصر خسرو ساوه، ساوه، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-548-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم پایه |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|