مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیر آموزش مجازی پرستاران بر دانش و عملکرد رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: ارتقا سطح دانش در خصوص محافظت در برابر اشعه ایکس می تواند نقش مهمی در کاهش عوارض ناشی از پرتو گیری داشته باشد. مطالعه حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزش مجازی پرستاران بر رعایت اصول حفاظتی در برابر اشعه ایکس انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه بصورت  کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده  روی 90 نفر از پرستاران انجام شد. مداخله آموزشی از طریق شبکه اجتماعی مجازی شد. پرسشنامه قبل و بعد از مداخله در دو گروه تکمیل و داده ها با آمار تی زوجی و مستقل و با توسط نرم افزار  SPSS.V.24 آنالیز گردید. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره دانش حفاظتی در برابر اشعه ایکس در گروه مداخله قبل و بعد از مداخله به ترتیب 3/26±30/2، 64/3±84/15(از مجموع 34نمره) و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب±4/2714/48، 45/4±08/14  بود. میانگین و انحراف معیار نمره عملکرد پرستاران قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله به ترتیب 03/1± 8/2 ،  96/0±62/5 و در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله به ترتیب 07/1± 82/3 ، 03/1± 93/3 گزارش شد. نتایج حاصل از آزمون های آماری تی زوجی و مستقل نشان داد میانگین نمره عملکرد و دانش حفاظتی پرستاران در مورد کاربرد اصول حفاظت برابر اشعه ایکس قبل و بعد از مداخله در گروه مداخله به طوری معنی­داری باهم تفاوت داشتند (000/0P=). نتیجه ­گیری: آموزش مبتنی بر فضای مجازی موجب افزایش سطح دانش حفاظتی و  بهبود عملکرد پرستاران در ارتباط با حفاظت در برابر اشعه ایکس گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مجازی، دانش، عملکرد، اشعه ایکس، پرستار

عنوان انگلیسی The effect of nurses' virtual learning on knowledge and practice of observing X-Ray protection principles
چکیده انگلیسی مقاله Background: Upgrading the level of staffs  knowledge in this regard can play an important role in reducing the complications of radiation in the community. Materials and Methods: This randomized clinical trial was coducted on 90 nurses.  To collect data, a demographic information form and a radiation protection and X-ray protective questionnaire and a performance checklist were used. Educational intervention was carried out through the virtual  social  network. The data were analyzed by paired t-test and independent t statistics test and using SPSS.16 software. Results: The mean and standard deviation of the level of protection against x-rays in the intervention group before and after the intervention were 15.88 ± 3.64, 30.2 ± 3.26 and in the control group before and after the intervention The intervention was 14.08 ± 4.45, 14.48 ± 27.4, respectively. Mean and standard deviation of nurses' performance score before and after intervention in the intervention group were 8.2 ± 1.03, 5.62 ± 0.96 and 5.82 ± 1.07 in the control group before and after the intervention, respectively , 93.33 ± 1.03. The results of paired and independent t-test showed that the mean of performance and the mean score of nurses' knowledge about the application of the principles of X-ray protection before and after the intervention in the intervention group were significantly different, so that the mean score of nurses' performance and knowledge after intervention was increased (P = 0.000). Conclusion: Learning based on cyberspace increases the level of protection knowledge and the performance of nurses against x-rays.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مرضیه حسنیان | marzieh hasanian
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

نسترن کرمی | Nastaran Karami
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

مهدی مولوی وردنجانی | mehdi molavi vardanjani
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان

لیلی تاپاک | leili tapak
hamadan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-524-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات