مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی میزان صلاحیت فرهنگی در پرستاران بالینی، یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: صلاحیت فرهنگی توانایی کار کردن به طور موثر به عنوان یک فرد یا یک سازمان در بستری از باورهای فرهنگی، رفتارها و نیازهای مشتریان و جامعه است. با توجه به ضرورت وجود این ویژگی در پرستاران، مطالعه حاضر با هدف بررسی میزان صلاحیت فرهنگی در پرستاران شاغل صورت گرفت. روش کار: این مطالعه توصیفی-تحلیلی بر روی 230 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان های آموزشی و خصوصی اهواز و اصفهان که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده بودند، با در نظر گرفتن معیارهای ورود انجام شد. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه سنجش صلاحیت فرهنگی محقق ساخته بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 و از طریق آزمونهای توصیفی و استنباطی (تی مستقل، آنالیز واریانس و آزمون توکی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: 67.8 درصد شرکت کنندگان خانم بودند و 92.6 درصد مدرک کارشناسی داشتند. میانگین سابقه کار 10 سال بود و 69.1 درصد از پرستاران تجربه کار با فرهنگ های مختلف را ذکر نمودند. میانگین نمره صلاحیت فرهنگی پرستاران در سطح متوسط (11.58±104.8) ارزیابی شد. همچنین نتایج نشان داد میانگین نمره صلاحیت فرهنگی در بعد انعطاف پذیری بالاترین  (3.46±24.46)و در بعد تمایل فرهنگی پایین ترین (3.90±10.73) سطح را داشت. بحث: با توجه به گسترش تنوع فرهنگی بیماران در کشور ایران، سطح متوسط صلاحیت فرهنگی پرستاران در این مطالعه بیانگر لزوم افزایش توجه و برنامه ریزی مدیران پرستاری در جهت ارتقاء صلاحیت فرهنگی پرستاران، ضمن خدمت می باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Evaluation of cultural competency in clinical nurses, a descriptive study
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Cultural competence is the ability to work effectively as an individual or an organization in the context of the cultural beliefs, behaviors and needs of customers and society. Due to the necessity of this feature in nurses, the present study aimed to investigate the level of cultural competence in employed nurses. Methods: This descriptive-analytical study was performed on 230 nurses working in educational and private Ahvaz and Isfahan hospitals who were selected by convenience sampling with inclusion criteria. Data gathering tool was a researcher-made cultural competency questionnaire. Data were analyzed using SPSS software version 22 by describing and deduction examining like independent samples t-test, ANOVA, and Tukey test. Results: 67.8% of the participants were women and 92.6% had undergraduate degrees. The average work experience was 10 years, and 69.1% of nurses reporting experience of different cultures. The mean score of nurses' cultural competence was in the average level (104.8±11.58). The results also showed that the mean score of cultural competence was highest in cultural flexibility dimension (24.46 ± 3.46) and lowest in cultural desire dimension (10.73±3.90). Conclusion: Due to the expansion of cultural diversity of patients in Iran, the average level of nurses 'cultural competence in this study indicates the necessity of increasing the attention and planning of nursing managers to promote nurses' cultural competence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صفورا یداللهی | safoura yadollahi
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اهواز

عباس عبادی | abbas ebadi
Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, IR Iran
مرکز تحقیقات علوم رفتاری پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران.

شهرام مولوی نژاد | Shahram MolaviNejad
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اهواز

مرضیه اسدی ذاکر | Marziyeh Asadizaker
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اهواز

امل ساکی | amal saki
Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اهواز


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-81-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات