پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۴، صفحات ۲۳۹-۲۵۲

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف:به‌منظور کاهش هیجانات و افزایش تحمل پریشانی در افراد مبتلابه لکنت، رویکردهای متعددی پیشنهاد شده است که ازجملهآن‌ها می‌توان بهطرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری اشاره کرد. هدف از این مطالعهمقایسه اثربخشی طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانی و تحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت بود. مواد و روش‌‌ها:مطالعهحاضر پژوهشی نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل بود.جامعه آماری شامل تمام افراد مبتلابه لکنت با محدوده سنی 18 تا 30 سال در شهر سبزوار بود. نمونه آماری شامل 30 نفر از افراد مبتلابه لکنت بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به‌صورت کاملاً تصادفی در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (هر گروه 10 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش طرحواره درمانی در 12 جلسه 90 دقیقه‌ای و گروه آزمایش تلفیقی شناختی-گفتاری در 12 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت درمان قرار گرفتند، درحالی‌که گروه کنترل هیچ درمانی را دریافت نکرد. ابزارهای مطالعه پرسش‌نامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003)وپرسش‌نامه تحمل پریشانیسیمونز و گاهر (2005) بودند که در هر سه گروه در مراحل پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری اجرا شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته‌ها:نتایج نشان داد دو طرحواره درمانی و رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری بر تنظیم هیجانیوتحمل پریشانی افراد مبتلابه لکنت تأثیر معنی‌داری دارد (05/0P<). نتیجه‌گیری:نتایج حاکی از این بود که هیچ‌یک از درمان‌ها نسبت به دیگری برتری نداشت و تنها رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری در شاخص تحمل پریشانی مؤثرتر بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحمل پریشانی، تنظیم هیجانی، رویکرد تلفیقی شناختی-گفتاری، طرحواره درمانی، لکنت

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Schema Therapy and Integrated Cognitive-Speech Approach in Emotional Regulation, and Distress Tolerance of Individuals Suffering from Stuttering
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective:Numerous approaches, including schema therapy, and an integrated cognitive-speech approach, have been suggested to reduce emotions and increase distress tolerance in people with stuttering. The present study aimed to make a comparison between the effectiveness of schema therapy and integrated cognitive-speech approach in emotional regulation and distress tolerance of individuals suffering from stuttering. Materials and Methods:This quasi-experimental study was conducted based on a pre-test, post-test design, and a follow-up test with a control group. The statistical population included all individuals aged 18-30 who suffered from stuttering in Sabzevar city. The sample consisted of 30 people who were selected via convenience sampling and were randomly assigned to two experimental groups and one control group (n=10 in each group). The experimental schema therapy group underwent treatment in 12 90-minute sessions, the integrated cognitive-speech approach group received 12 60-minute sessions of treatment, and the control group received no treatments. The instruments of the research were Gross and John (2003) Emotional Regulation Questionnaire, and Simons and Gaher (2005) Distress Tolerance Questionnaire. These instruments were conducted on three groups in all phases of pre-testing and post-testing and follow-up. The one-way repeated measures ANOVA and Tukey post hoc test were used to analyze the data. Results:As evidenced by the obtained results, the schema therapy and integrated cognitive-speech approach had a significant effect on emotional regulation and distress tolerance of individuals suffering from stuttering(P< 0.05). Conclusion:The results of the present study indicated that none of the treatments outperformed the other ones; nonetheless, the integrated cognitive-speech approach was more effective in distress tolerance index.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Distress Tolerance, Emotional Regulation,Integrated Cognitive-speech Approach, Schema Therapy, Stuttering

نویسندگان مقاله کاظم فرزین‌فر | Kazem Farzinfar
PhD Student, Department of Psychology, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran


حمید نجات | Hamid Nejat
Assistant Professor, Department of Psychology, Quchan Branch, Islamic Azad University, Quchan, Iran


محسن دوستکام | Mohsen Doustkam
Professor, Department of Psychology, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran


حسن توزنده جانی | Hassan Tuzandeh Jani
Associate Professor,Department of Psychology, Neyshabour Branch, Islamic Azad University, Neyshabour, Iran



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1742-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات