پزشکی بالینی ابن سینا، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۲۴-۱۳۲

عنوان فارسی پیش‌بینی ویریسم رایانه‌ای و استیگمای موج اول اپیدمی کرونا بر اساس ابعاد اعتیاد اینترنتی در بین جوانان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: امروزه یکی از مسائل مهمی که نسل جوان با آن درگیر هستند، اینترنت و اعتیاد به آن است. با همه‌گیری کرونا ویروس به‌عنوان یک عامل مخرب این مشکل سیر فزونی داشته و باعث بروز اختلال‌ای خلقی، اضطرابی و پرخاشگری شده که نیازمند شناسایی صحیح است. ازاین‌رو مطالعه حاضر با هدف پیش‌بینی ویریسم رایانه‌ای و استیگمای موج اول اپیدمی کرونا بر اساس ابعاد اعتیاد اینترنتی در بین جوانان انجام پذیرفت. مواد و روش‌‌ها: این مطالعه از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه‌ هدف دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد تبریز بودند که از بین آن‌ها 252 نفر از طریق فراخوان اینترنتی به‌صورت داوطلبانه و آنلاین با توجه به محدودیت تردد در مطالعه حاضر شرکت کردند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل پرسش‌نامه‌ سنجش اعتیاد اینترنتی یانگ، پرسش‌نامه محقق‌ساخته ویریسم رایانه‌ای و پرسشنامه محقق‌ساخته استیگمای کرونا بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش‌های آماری پیرسون و رگرسیون چندمتغیره تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد بین تمامی ابعاد اعتیاد اینترنتی با میزان ویریسم رایانه‌ای و استیگمای کرونا رابطه معنی‌دار برقرار است. از بین ابعاد اعتیاد اینترنتی، بعد فقدان کنترل و بی‌توجهی به وظایف شغلی و تحصیلی قادر هستند میزان تغییرات ویریسم رایانه‌ای و استیگمای کرونا را در بین جوانان پیش‌بینی کنند. نتیجه‌گیری: بین زیاد بودن ابعاد اعتیاد اینترنتی و قدرت پیش‌بینی مستقیم ویریسم رایانه‌ای و استیگمای جوانان رابطه معناداری وجود دارد؛ زیرا با افزایش هر یک از ابعاد آن، میزان ویریسم و استیگمای کرونا افزایش می‌یابد و باعث ایجاد اختلال‌های خلقی–اضطرابی جوانان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استیگما، اعتیاد اینترنتی، بهداشت، کرونا ویروس، ویریسم

عنوان انگلیسی Prediction of Computer Voyeurism and Stigma of the First Wave of the Coronavirus Disease-2019 Pandemic based on the Dimensions of Internet Addiction among Youth
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Today, the Internet and Internet addiction are among the most important issues involving the young generation. Regarding the spread of coronavirus disease-2019 (Covid-19) as a destructive factor, this problem has caused mood disorders, anxiety, and aggression, which need proper identification. Therefore, the present study aimed to predict the computer voyeurism and stigma of the first wave of the Covid-19 pandemic based on the dimensions of Internet addiction among young people. Materials and Methods: This study was conducted based on a practical, descriptive, and correlational design. The study population included all undergraduate students in Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran. Out of all students, 252 cases were selected to participate in this study through an online voluntarily call due to traffic restrictions. The data were collected using the Yang Internet Addiction Assessment Questionnaire, a researcher-made computer voyeurism questionnaire, and a researcher-made corona stigma questionnaire. The data were then analyzed using Pearson statistical methods and multivariate regression. Results: According to the results, all dimensions of Internet addiction correlated significantly with the rate of computer voyeurism and Covid-19 stigma. Out of the dimensions of Internet addiction, lack of control, and negligence of professional and educational tasks can predict the extent of changes in computer voyeurism and Covid-19 stigma among young people. Conclusion: There is a significant relationship between the increased level of Internet addiction and the power of direct prediction of computer voyeurism and youth stigma. With an increase in each of the dimensions of the mentioned variables, the amount of Covid-19 stigma increases, thereby promoting the mood-anxiety disorders among young people.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله COVID-19, Health, Internet Addiction, Stigma, Voyeurism

نویسندگان مقاله آیت‌اله فتحی | Ayatollah Fathi
Assistant Professor, NAJA Institute of Law Enforcement and Social Studies, Tehran, Iran


سولماز صادقی | solmaz sadeghi
MA in Educational Psychology, Charkh-e- Nilofari Higher Education Institute, Tabriz, Iran


سعید شریفی رهنمو | Saeid Sharifirahnmo


حسین رستمی | Hossein Rostami
Assistant Professor, NAJA Institute of Law Enforcement and Social Studies, Tehran, Iran


حامد عباسی کسانی | Hamed Abbasikasani
PhD in Information Technology in Higher Education, School of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://sjh.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-12-1705-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات