علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۲۴-۳۲

عنوان فارسی اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر نگرش تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی
چکیده فارسی مقاله اهداف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله بر نگرش تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان در شهر همدان انجام شد. روش: این پژوهش، مطالعه‌ای نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانش‌آموزان نارساخوان پایه سوم ابتدایی بودند. آزمودنی‌ها به روش تصادفی ساده به دو گروه 15 نفری، یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایشی، برنامه مداخله هدفمند خواندن مبتنی بر پاسخ به مداخله را در 12 جلسه دریافت کردند، در حالی که به گروه کنترل این آموزش ارایه نشد. ابزار استفاده‌شده در این پژوهش آزمون خواندن و نارساخوانی و پرسش‌نامه سنجش نگرش تحصیلی بود. اطلاعات جمع‌آوری‌شده از طریق آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که در مرحله بعد از مداخله، میانگین نمرات نگرش تحصیلی گروه آزمایش پس از مداخله به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل بود. نتیجه‌گیری: برنامه آموزشی مداخله هدفمند خواندن باعث بهبود نگرش تحصیلی دانش‌آموزان نارساخوان شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پاسخ به مداخله، نگرش تحصیلی، دانش‌آموزان نارساخوان

عنوان انگلیسی Effectiveness of Targeted Reading Intervention Based on Response to Intervention on Reading Function and Academic Self-efficacy of Third Grade Elementary School Students with Dyslexia
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The aim of this study was to determine the effectiveness of purposeful reading intervention based on response to the intervention on the academic attitudes of dyslexic students in Hamadan. Instrument & Methods: This research was a quasi-experimental study by pre-test, post-test design with control group. The study population included of third grade elementary school students with dyslexia. Subjects were selected by simple randomly sampling method. In this study were participated 30 students with dyslexia. Subjects were divided into two groups by randomly method (experimental and control group), each of which was consisted of 15 students. Experimental group received targeted reading intervention based on response to intervention in 12 sessions while control group did not. The instrument of present research was and Akbary Academic Attitude Survey (2004). The obtained data were analyzed by using multivariate analysis of covariance (MANCOVA) test. Findings: T The results of multivariate analysis of covariance showed that in the post-intervention stage, the mean scores of academic attitude of the experimental group after the intervention was significantly higher than the control group. Conclusion: The purposeful reading intervention training program improved the academic attitudes of dyslexic students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Dyslexia, targeted reading intervention, academic attitude

نویسندگان مقاله داود فتحی | D Fathi
Department of Psychology and Exceptional Children Education, Ahvaz branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

سالار فرامرزی | S Faramarzi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

زهرا افتخار صعادی | Z Eftekhar Saadi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

فرح نادری | F Naderi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران

یدالله زرگر | Y Zargar
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran
گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-16&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات