علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۱۳-۱۹

عنوان فارسی دشواری‌های تنظیم هیجان در دانشجویان سیگاری دارا و بدون اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله اهداف: مصرف سیگار شیوع بالایی در افراد دارای اختلالات روان‌پزشکی دارد. این پژوهش با هدف مقایسۀ دشواری‌های تنظیم هیجان در دانشجویان سیگاری دارا و بدون اضطراب اجتماعی انجام شد. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی شامل کلیۀ دانشجویان کارشناسی مصرف‌کننده سیگار در دانشگاه اراک در سال 98-1397 بود. برای انتخاب نمونه پژوهش از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شد. ابتدا، تعداد 120 نفر از آنها پرسش‌نامه هراس اجتماعی و مقیاس دشواری‌های تنظیم هیجان را تکمیل نمودند. سپس با توجه به نمرۀ برش (19 و بالاتر) در پرسش‌نامۀ هراس اجتماعی، دو گروه 30 نفره جداگانه، شامل دو گروه سیگاری دارا و بدون اضطراب اجتماعی، انتخاب و از لحاظ دشواری‌های تنظیم هیجان مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره (مانووا) نشان داد که تفاوت معناداری در ترکیب خطی متغیرهای وابسته دو گروه وجود نداشت (لامبدا ویلکز =772/0، 269/2F46,6=، 053/0=p). نتایج تحلیل واریانس تک‌متغیره تنها از لحاظ مولفه دشواری‌های دست‌زدن به رفتار هدفمند (اهداف) تفاوت معناداری بین دو گروه نشان داد. نتیجه‌گیری: افراد سیگاری دارای اضطراب اجتماعی، دشواری‌های بیشتری در دست‌زدن به رفتار هدفمند دارند. بنابراین، پیشنهاد می‌شود این مشکل می‌تواند با آموزش مهارت‌های تنظیم هیجان کاهش داده شود.                    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجان، سیگاری، اختلال اضطراب اجتماعی

عنوان انگلیسی Difficulties in Emotion Regulation in Smoker Students with and without Social Anxiety
چکیده انگلیسی مقاله Aims: There is a high prevalence of smoking in individuals with psychiatric disorders. This research was conducted to compare difficulties in emotion regulation in smoker students with and without social anxiety. Materials & Methods: This descriptive study included all undergraduate students who smoked at Arak University from 2018 to 2019. The statistical population was all smokers, undergraduate students, at Arak University (Arak, Iran). The purposive sampling method was used to select the research sample. At first, 120 people completed the Social Phobia Inventory (SPIN) and Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS). Then, based on the cutoff point scores of SPIN (19 to above), two divided groups, including two smoker groups with and without social anxiety (n=30 in each group), were selected and compared in terms of difficulties in emotion regulation. Findings: The results of Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) indicated not a significant difference in the linear composition of dependent variables in two groups (Wilks, lambda= 0.722, F46,6= 2.269, p= 0.053). Univariate analysis of variance indicated a significant difference in the two groups only in the Difficulties Engaging in Goal-Directed Behavior (GOALS) component. Conclusion: The smoker students with social anxiety have more difficulties in GOALS. Therefore, it is proposed, this difficulty can be reduced using the education of emotion regulation skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotion Regulation, Smoker, Social Anxiety Disorders

نویسندگان مقاله تورج سپهوند | Tooraj Sepahvand
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

علیرضا بهرامی | Alireza Bahrami
Department of Motor Behavior and Sport Psychology, Faculty of Sport Sciences, Arak University, Arak, Iran
گروه رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

محدثه بیات | Mohaddeseh Bayat
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Azarbaijan Shahih Madani University, Tabriz, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات