علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۵، صفحات ۳۷-۴۱

عنوان فارسی بررسی رابطه قرنطینه ناشی از ویروس کرونا بر تحریک‌پذیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی
چکیده فارسی مقاله اهداف: این پژوهش با هدف بررسی رابطۀ قرنطینه ناشی از ویروس کرونا بر تحریک‌پذیری دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انجام شد. مواد و روش‌ها: روش این پژوهش همبستگی و شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی ناحیه یک شهر کرج که نیم‌سال دوم تحصیلی 1399-1400 مشغول به تحصیل بودند. بر اساس فرمول کوکران تعداد 377 نفر از بین 6 مدرسه به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ایی چند مرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای گردآوری داده‌ها در این پژوهش عبارت بود از: پرسش‌نامه قرنطینه ناشی از ویروس کرونا و پرسش‌نامه تحریک‌پذیری و نتایج پژوهش با استفاده از آزمون ­t مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن با کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 28 بررسی شد. یافته‌ها: یافته‌های بیانگر آن است که ضریب همبستگی پیرسون رابطه‌مثبت و معنی‌داری به اندازه حدوداً 33/0 بین قرنطینه و کل تحریک‌پذیری افراد نشان می‌دهد (01/0p<، 334/0=r)؛ بنابراین می‌توان گفت هر چه میزان قرنطینه افراد بالاتر باشد میزان کل تحریک‌پذیری آن‌ها نیز بالاتر است. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه دانش‌آموزان مانند سایر افراد محدودیت‌های کرونایی دشواری را پشت سر گذاشتند؛ لذا موجب تحریک‌پذیری آنها شد و می‌توان گفت محدویت‌ها و کنترل بیرونی نقش مهمی در ایجاد این مشکل دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قرنطینه، کرونا ویروس، خصومت، دانش‌آموزان

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Quarantine Caused by Corona Virus on the Irritability of Elementary School Students
چکیده انگلیسی مقاله Aims: The aim of this study was to investigate the relationship between quarantine caused by coronavirus on the irritability of primary school students in district one of Karaj. Materials & Methods: The method of this study was correlational and the research population was all primary school students in District 1 of Karaj who were studying in the second semester of the academic 2020-2021. Multi-stage cluster random sampling was selected. Data collection tools were the "Coronavirus Quarantine" and "Irritability" Questionnaires, and the results were analyzed using independent t-test, Pearson and Spearman correlation coefficient using SPSS software version 28. Findings: Findings indicate that Pearson correlation coefficient shows a positive and significant relationship of about 0.33 between quarantine and total irritability (p< 0.01, r=0.334). Therefore, it can be said that the higher the quarantine rate of individuals, the higher their total irritability. Conclusion: Given that students, like other people, overcame difficult coronary limitations, it made them irritable, and it can be said that limitations and external control play an important role in creating this problem.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Quarantine, Coronavirus, Hostility, Students

نویسندگان مقاله سیده زهرا عبادی | Seyyedeh Zahra Ebadi
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Karaj Branch, Payame Noor University, Alborz, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران

مریم طهرانی‌زاده | Maryam Tehranizadeh
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Karaj Branch, Payame Noor University, Alborz, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران

مژگان احمدپور | Mozhgan Ahmadpour
Department of Psychology, Faculty of Humanities, Karaj Branch, Payame Noor University, Alborz, Iran
گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرج، دانشگاه پیام نور، البرز، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-214-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات