|
علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱-۹
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: یکی از مدرنترین رفتارهای اعتیادگونه، پدیده اعتیاد به اینترنت است که با معیارهایی همچون گوشهگیری، افسردگی، تنهایی و اضطراب همراه است. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان انجام شد. مواد و روشها: پژوهش حاضر نیمهآزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر بیرجند در سال 1400-1399 بودند. از بین افراد واجد شرایط، 40 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه آموزش درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس کابات زین شرکت کردند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای احساس تنهایی راسل و همکاران و اعتیاد به اینترنت یانگ بود. دادهها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تکمتغیره در سطح معنیداری 05/0= α تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بهطور معناداری موجب کاهش احساس تنهایی و اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان شد (001/0>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش، از درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس بهعنوان درمان مکمل در کنار سایر روشهای درمانی برای بهبود احساس تنهایی و کاهش اعتیاد به اینترنت دانشآموزان میتوان استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درمان ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس، احساس تنهایی، اعتیاد به اینترنت، دانشآموزان |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Stress-Based Mindfulness Therapy on the Students' Feelings of Loneliness and Internet Addiction |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: One of the most modern addictive behaviors is the phenomenon of Internet addiction, which is associated with criteria, such as withdrawal, depression, loneliness, and anxiety. This study aimed to determine the effectiveness of stress-based mindfulness therapy on the students' feelings of loneliness and Internet addiction. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted based on a pretest-posttest design with a control group. The statistical population of the study included all male high school students in Birjand in 2020-21. In total, 40 eligible individuals were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups of experimental (n=20) and control (n=20). The experimental group participated in eight sessions of mindfulness therapy training based on Kabat Zayn stress reduction. On the other hand, the control group did not receive any intervention. Data collection tools included the Russell et al. and Young Internet Addiction Questionnaire. The obtained data were then analyzed using mean±SD, multivariate, and univariate analysis of covariance at the significance level of α=0.05. Results: The results showed that stress-based mindfulness therapy significantly reduced the students' feelings of loneliness and Internet addiction (P< 0.001). Conclusions: According to the results of the study, stress-based mindfulness therapy can be used as a complementary therapy along with other therapies to improve loneliness and reduce students' Internet addiction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Internet Addiction, Loneliness, Mindfulness-based Stress Reduction, Students |
|
نویسندگان مقاله |
مجتبی احمدی | Mojtaba Ahmadi PhD Candidate in Educational Psychology, Department of Psychology, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،گروه روانشناسی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
زهرا نیکمنش | Zahra Nikomanesh Associate Professor, Department of Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
علی فرنام | Ali Farnam Associate Professor, Department of Psychology, Sistan and Baluchestan University, Zahedan, Iran دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم بهداشتی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|