|
علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی سرسختی روانشناختی دانشجویان در دوران کرونا: نقش مقابلههای مذهبی و هوش اخلاقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: عوامل بسیاری در ارتقای سرسختی روانشناختی دانشجویان در دوران کرونا نقش دارند. هدف مطالعه حاضر تعیین نقش مقابلههای مذهبی و هوش اخلاقی در پیشبینی سرسختی روانشناختی دانشجویان در دوران کرونا بود. مواد و روشها: مطالعه حاضر توصیفی-تحلیلی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر دانشکده پرستاری و مامایی شهر قائن در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. درمجموع 180 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به مقیاس مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران، هوش اخلاقی لنیک و کیل و سرسختی روانشناختی کیامرئی و همکاران به شیوه اجرای اینترنتی پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد رابطه بین مقابله مذهبی مثبت و هوش اخلاقی با سرسختی روانشناختی مثبت و معنادار، اما رابطه بین مقابله مذهبی منفی با سرسختی روانشناختی منفی و معنادار بود (0/01>P). همچنین مقابلههای مذهبی و هوش اخلاقی 47/9 درصد از واریانس سرسختی روانشناختی را تبیین کردند. نتیجهگیری: بر اساس نتایج میتوان سرسختی روانشناختی دانشجویان را در دوران کرونا از طریق مقابلههای مذهبی و هوش اخلاقی پیشبینی کرد. ازاینرو، درنظرگرفتن این دو متغیر در برنامههای آموزشی دانشجویان توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرسختی روانشناختی، کرونا، مقابلههای مذهبی، هوش اخلاقی |
|
عنوان انگلیسی |
Role of Religious Coping and Moral Intelligence in Predicting Students' Psychological Hardiness during the Coronavirus Epidemic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Various factors are involved in promoting the psychological hardiness of students during the coronavirus epidemic. Therefore, this study aimed to determine the role of religious coping and moral intelligence in predicting the psychological hardiness of students during the coronavirus epidemic. Materials and Methods: The present descriptive-analytical study was conducted on all male and female students of Ghaen School of Nursing and Midwifery, Birjand, Iran, within the academic year of 2020-2021. The samples (n=180) were selected by available sampling method and responded online to the scale of Religious Coping Scale ( Pargament et al.), Moral Intelligence (Lenick and Kiel), Psychological Toughness (Kiamarei et al.). The collected data were analyzed in SPSS software (version 25) using the Pearson correlation test and multiple regressions simultaneously. Results: The results showed that the relationship of positive religious coping and moral intelligence with psychological hardiness was positive and significant. However, the relationship between negative religious coping and psychological hardiness was negative and significant (P< 0.01). Moreover, religious coping and moral intelligence explained 47.9% of the variance of psychological hardiness. Conclusions: Based on the results, students' psychological hardiness during the coronavirus epidemic could be predicted through religious coping and moral intelligence. Therefore, it is recommended to consider these two variables in students' education programs. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Coronavirus, Moral Intelligence, Religious Coping, Psychological Hardiness |
|
نویسندگان مقاله |
نرگس مؤمنی جو | Narges Momenjoo MA in Clinical Psychology, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
ربابه ربانی | Robabeh Rabbani MA in Family Counseling, Department of Counseling, Qom Branch, Islamic Azad University, Qom, Iran کارشناس ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
امید میرزایی فندخت | Omid Mirzaei Fandokht PhD Student of Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
زهرا رمضانی قهدریجانی | Zahra Ramezani Ghahderijani Bachelor of Clinical Psychology, Department of Psychology, Karaj Branch, Islamic Azad University, Karaj, Iran کارشناس روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-7&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم بهداشتی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|