علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۳۳-۴۲

عنوان فارسی اثربخشی بسته مراقبت و آموزش زودهنگام کودکی بر هوش کودکان ۲ تا ۲۴ ماهه و سرمایه عاطفی و استرس والدگری مادران آن‌ها
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: در سال‌های اخیر مراقبت و آموزش زودهنگام در راستای تحول مطلوب کودکان توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این پژوهش با هدف اثربخشی مراقبت و آموزش زودهنگام کودکی بر هوش کودکان 2 تا 24 ماهه و سرمایه عاطفی و استرس والدگری مادران اجرا شد. مواد و روش‌‌ها: نمونه پژوهش شامل 25 مادر و کودک برای هر یک از دو گروه سنی 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه (در مجموع برای هر دو گروه 50 مادر و کودک) بودند که از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. از پرسش‌نامه هوش کودکان کتل، پرسش‌نامه سرمایه عاطفی و استرس والدگری برای سنجش متغیرهای وابسته استفاده شد. هر گروه از مادران و کودکان طی 6 هفته تحت آموزش و مراقبت زودهنگام برای کودکان قرار گرفتند. داده‌ها از طریق آزمون تی گروه‌های همبسته تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی موجب ارتقای معنادار هوش کودکان 2 تا 12 ماه و 13 تا 24 ماه به ترتیب به اندازه 1/20 و 1/59 و سرمایه عاطفی مادران آن‌ها به ترتیب به اندازه 25/52 و 12/47 شده است (0/01>P). همچنین نتایج نشان داد آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی موجب کاهش استرس والدگری مادران کودکان 2 تا 24 ماهه به ترتیب به اندازه 103/20 و 37/47 شده است (0/01>P). نتیجه‌گیری: با توجه به اثربخشی آموزش و مراقبت زودهنگام کودکی در ارتقای وضعیت هوش کودکان 2 تا 24 ماهه و افزایش سرمایه عاطفی در کنار کاهش استرس والدگری مادران آن‌ها، توجه به این نوع مراقبت و آموزش زودهنگام کودکان به خانواده‌ها و مهدکودک‌ها پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس والدگری، سرمایه عاطفی، کودکان، مداخله زودهنگام، هوش

عنوان انگلیسی Effectiveness of Early Childhood Care and Education on Intelligence of Children 2 to 24 Months, and their Mother’s Affective Capital and Parenting Stress
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Early childhood care and education has recently attracted much attention for promoting optimal development of children. The present study was administered to evaluate the effectiveness of early childhood care and education on the intelligence of children 2 to 24 months and their mother's affective capital and parenting stress. Materials and Methods: A total of 25 participants (50 mothers and children) were selected through purposive sampling for each of the groups of 2 to 12 and 13 to 24 months. The Cattell Infant Intelligence Scale, Affective Capital Questionnaire, and Parenting Stress Questionnaire were used to assess independent variables. Each group of mothers and children received early care and education for 6 weeks. Data were analyzed using a paired samples t-test. Results: The results indicated that early childhood care and education significantly improved the intelligence of children 2 to 12 and 13 to 24 months by 1.20 and 1.59, and their mothers' affective capital by 25.52 and 12.47, respectively (P< 0.01). The observations also suggested that early childhood care and education reduced the parenting stress among mothers of children aged 2 to 24 months by 103.20 and 37.47, respectively (P< 0.01). Conclusions: It is recommended to pay more attention to early childhood care and education in families and kindergartens due to its effectiveness in improving the intelligence of children 2 to 24 months, as well as increasing the affective capital and reducing the stress of parenting in mothers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Affective Capital, Children, Early Childhood Intervention, Intelligence, Parenting Stress

نویسندگان مقاله فهیمه عبدلی | Fahimeh Abdoli
1 Ph.D. Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

محسن گل‌پرور | Mohsen Golparvar
Associate Professor, Department of Psychology, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
دانشیار، دکتری روان‌شناسی، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران

اصغر آقایی | Asghar Aghaei
Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
استاد، گروه روان‌شناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-8&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات