علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۴۳-۵۱

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای کمک‌طلبی تحصیلی و معنای تحصیلی در دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و عادی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: مطالعه حاضر با هدف مقایسه کمک‌طلبی تحصیلی و معنای ‌تحصیلی در دانش‌آموزان ناشنوا، نابینا و عادی انجام شد. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش علّی-مقایسه‌ای بود. جامعه ‌آماری شامل تمام دانش‌آموزان نابینا، ناشنوا و عادی دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 99-1398 بودند که با توجه به محدودیت تعداد افراد ناشنوا و نابینا و بر اساس ملاک‌های ورودی با استفاده از روش‌ نمونه‌گیری در دسترس 36 نفر انتخاب شدند و در دو گروه (18 نفره) قرار گرفتند. سپس 18 دانش‌آموز عادی نیز انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه کمک‌طلبی تحصیلی ریان و پنتریچ (1997) و مقیاس معنای ‌تحصیلی کینگ و اسمیت (2006) بود. داده‌ها با روش تحلیل واریانس، آزمون ‌تعقیبی توکی و نرم‌افزار SPSS نسخه 24 تحلیل شد. یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد در بعد اجتناب از کمک‌طلبی، تفاوت معناداری بین دانش‌آموزان ناشنوا (19/7)، نابینا (15/52) و عادی (16/58) وجود دارد. همچنین در مؤلفه معنای ‌تحصیلی بین دانش‌آموزان ناشنوا (309/11)، نابینا (201/7) و عادی (298/76) در ابعاد حرفه، استقلال، آینده، یادگیری، خود، گام‌بعدی، اجتماعی و دنیای ‌پیرامون تفاوت معناداری وجود دارد (0/05
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Academic Help-Seeking and Meanings of Education in Deaf, Blind and Normal Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: The present study aimed to compare the academic help-seeking and meaning of education in deaf, blind, and normal students. Materials and Methods: The research method was causal-comparative. The statistical population included blind, deaf, and normal high school students in Isfahan. A total of 36 students were selected using the convenience sampling method and then divided into two groups (18 people) due to the limited statistical population of deaf and blind and input criteria. In the following step, 18 normal students were selected. Data were collected using Ryan and Pentrich's (1997) academic help-seeking and King and Smith's (2006) meaning of education (MOE) Scales and analyzed MANOVA, Tukey's test, and SPSS Software (Version 24). Results: The results indicated that the three groups were significantly different in the avoidance of help-seeking and meaning of education (P< 0.01). Furthermore, there was a significant difference in the general components of meaning of education in the profession, independence, future, learning, self, next step, social, and the world terms (P< 0.05). But no significant difference was observed in the component of adaptive and escape between groups (P<0.05). Conclusions: The results revealed that deaf students avoid help-seeking and use less cognitive and metacognitive strategies when faced with academic difficulties. Blind students have also problems with the meaning of education. Therefore, based on the results, it is suggested that help-seeking strategies and improving beliefs in the meaning of education in the profession, independence, hope for the future, learning, and social interaction should be considered to promote cognitive and metacognitive processes in deaf and blind students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Help-seeking, Blind, Deaf, Meaning of Education

نویسندگان مقاله اعظم رشیدی | Azam Rashidi
1 Ph.D. Student, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ‌خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

سالار فرامرزی | Salar Faramarzi
Associate Professor, Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

مهدی رحمانی ملک‌آباد | Mehdi Rahmani Malekabad
Ph.D. Student, Department of Assessment and Measurement, Faculty of Psychology and Education, Allameh Tabatabai University, Tahrn, Iran
دانشجوی دکتری، گروه سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-9&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات