علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۵۲-۵۸

عنوان فارسی بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: با توجه به گسترش روزافزون استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در گوشی همراه و تأثیر این شبکه‌ها بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی بر عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی پرستاری انجام شد. مواد و روش‌‌ها: در این مطالعه،200 دانشجوی کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان به روش تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه و به دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. عضویت در شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی، ساعات کار با شبکه‌های اجتماعی مجازی، دلیل استفاده از این شبکه‌ها و زمان عضویت در دو گروه با استفاده از پرسش‌نامه میزان استفاده از شبکه‌های مجازی اجتماعی بررسی شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری کای دو، تی مستقل و تحلیل واریانس تجزیه‌‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: میانگین ساعت کار با شبکه‌های اجتماعی درگروه مورد 1/58±0/9 و درگروه شاهد 1/18±0/5ساعت در روز بود که اختلاف آماری بین دو گروه معنی‌دار بود (0/046p=). زمان عضویت در این شبکه‌ها در 57 درصد از دانشجویان گروه مورد در سال اول دانشگاه و در 70 درصد از گروه شاهد، قبل از ورود به دانشگاه بود. نتیجه‌گیری: استفاده بیشتر از شبکه‌های اجتماعی مجازی موبایلی باعث کاهش عملکرد تحصیلی و معدل دانشجویان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان، شبکه اجتماعی، عملکرد تحصیلی

عنوان انگلیسی Evaluation of the Effect of Smartphone-based Virtual Social Networking on Academic Performance of Undergraduate Nursing Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Due to the increasing use of smartphone-based virtual social networking and the impact of these networks on various aspects of people's lives, this study aimed to investigate the effect of using smartphone-based virtual social networking on the academic performance of nursing undergraduate students. Materials and Methods: This study included 200 undergraduate nursing students at Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran, who were systematically and randomly divided into case and control groups. A questionnaire on the amount of using virtual social networks was utilized to assess the membership status in smartphone-based virtual social networks, working hours with virtual social networks, reasons for using these networks, and membership duration. The obtained data were then analyzed using SPSS software (version 16) through the Chi-square test, independent t-test, and analysis of variance. Results: The mean working hours with social networks in the case and control groups were obtained at 0.9±1.58 and 0.5±1.18 hours per day, respectively, which showed a statistically significant difference between the two groups (P=0.046). The membership duration in these networks was in 57% of the freshmen in the case group and 70% of the control group before entering the university. Conclusions: The increasing use of smartphone-based virtual social networking reduces the students' academic performance and grade point average.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Performance, Social Network, University Students

نویسندگان مقاله مرتضی شمسی‌زاده | Morteza Shamsizadeh
Instructor, Chronic Diseases Research Center (Home Care), Department of Medical-Surgical Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

ناصر محمدقلی مزرجی | Naser Mohammad Gholi Mezerji
PhD Candidate, Department of Epidemiology, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی دکترای تخصصی، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

پگاه شریفیان | Pegah Sharifian
Instructor, Department of Nursing, Malayer School of Nursing, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات