|
علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش مثبتنگری بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانشآموزان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بهبود شایستگیهای فردی، زمینه خوبزیستن را امکانپذیر میسازد؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبتنگری بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانشآموزان بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر شبهتجربی از نوع پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانشآموزان به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانشآموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقهای تحت آموزش مثبتنگری سلیگمن و همکاران قرار گرفتند. گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنیداری 05/0= α انجام شد. یافتهها: نتایج نشان داد آموزش مثبتنگری بهطور معناداری موجب افزایش ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانشآموزان شد (0/01>P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج، آموزش مثبتنگری بهمنظور ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانشآموزان پیشنهاد میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ادراک شایستگی، دانشآموزان، کیفیت زندگی، مثبتنگری |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Positivity Education on the Students’ Perception of Competence and Quality of life |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Improvement of one's competencies leads to a higher quality of life. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of positivity education on the students' perception of competence and quality of life. Materials and Methods: This is a quasi-experimental study with pre-test and post-test design and a control group. The statistical population consisted of all fifth and sixth-grade students of Chabahar city, Iran, in the academic year 2020-2021 from whom 30 people were selected through convenience sampling method. The study population was divided into two experimental (n=15) and control (n=15) groups and both groups responded to Harter's Perceived Competence and Ravens-Sieberer et al. Quality of Life scales. The students in the experimental group were educated about positivity (based on Seligman et al.) for eight sessions, each taking 60 min; however, the control group did not receive any education. Data were analyzed using SPSS software (Version 22) and multivariate analysis of covariance at the significance level of α=0.05. Results: Based on the obtained results, positivity education significantly increased students' perception of competence and quality of life (P< 0.01). Conclusions: Based on the obtained results, it is recommended to educate positivity to students to improve their perception of competence and quality of life. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Competence Perception, Positiveness, Quality of Life, Students |
|
نویسندگان مقاله |
مسلم بشکار | Moslem Beshkar PhD Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران
زهرا نیکمنش | Zahra Nikmanesh Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
فرهاد کهرازئی | Farhad Kahrazei Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-11&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم بهداشتی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|