علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۵۹-۶۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: بهبود شایستگی‌های فردی، زمینه خوب‌زیستن را امکان‌پذیر می‌سازد؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مثبت‌نگری بر ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان بود. مواد و روش‌‌ها: پژوهش حاضر شبه‌تجربی از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش‌آموزان پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر چابهار در سال تحصیلی 1399-1400 بودند که 30 نفر به شیوه نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه قرار گرفتند. دانش‌آموزان به مقیاس ادراک شایستگی هارتر و کیفیت زندگی راونز سیبری و همکاران پاسخ دادند. دانش‌آموزان گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه‌ای تحت آموزش مثبت‌نگری سلیگمن و همکاران قرار گرفتند. گروه گواه هیچ‌گونه آموزشی دریافت نکرد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در سطح معنی‌داری 05/0= α انجام شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد آموزش مثبت‌نگری به‌طور معناداری موجب افزایش ادراک شایستگی و کیفیت زندگی در دانش‌آموزان شد (0/01>P). نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج، آموزش مثبت‌نگری به‌منظور ارتقای ادراک شایستگی و کیفیت زندگی دانش‌آموزان پیشنهاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادراک شایستگی، دانش‌آموزان، کیفیت زندگی، مثبت‌نگری

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Positivity Education on the Students’ Perception of Competence and Quality of life
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Improvement of one's competencies leads to a higher quality of life. Therefore, this study aimed to determine the effectiveness of positivity education on the students' perception of competence and quality of life. Materials and Methods: This is a  quasi-experimental study with pre-test and post-test design and a control group. The statistical population consisted of all fifth and sixth-grade students of Chabahar city, Iran, in the academic year 2020-2021 from whom 30 people were selected through convenience sampling method. The study population was divided into two experimental (n=15) and control (n=15) groups and both groups responded to Harter's Perceived Competence and Ravens-Sieberer et al. Quality of Life scales. The students in the experimental group were educated about positivity (based on Seligman et al.) for eight sessions, each taking 60 min; however, the control group did not receive any education. Data were analyzed using SPSS software (Version 22) and multivariate analysis of covariance at the significance level of α=0.05. Results: Based on the obtained results, positivity education significantly increased students' perception of competence and quality of life (P< 0.01). Conclusions: Based on the obtained results, it is recommended to educate positivity to students to improve their perception of competence and quality of life.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Competence Perception, Positiveness, Quality of Life, Students

نویسندگان مقاله مسلم بشکار | Moslem Beshkar
PhD Student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran
دانشجوی دکتری، گروه روان‌شناسی تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد زاهدان، دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان، ایران

زهرا نیک‌منش | Zahra Nikmanesh
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران

فرهاد کهرازئی | Farhad Kahrazei
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Sistan and Baluchestan, Zahedan, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-142-11&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم بهداشتی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات