علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۲-۱۸

عنوان فارسی اثر یک برنامه فعالیت ورزشی منتخب بر سواد بدنی و ترکیب بدن دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی دارای اضافه‌وزن و چاق
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: سواد بدنی به معنی ظرفیت فرد برای داشتن سبک زندگی سالم و فعال بدنی است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر یک برنامه فعالیت ورزشی منتخب بر سواد بدنی و ترکیب بدن دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی بود. مواد و روش‌‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل، 30 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع ابتدایی  (7 تا 12سال) مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره تجربی و کنترل جایگزین شدند. گروه تجربی طی 12 جلسه یک ساعته به مدت 8 هفته به تمرین فعالیت ورزشی منتخب پرداختند. قبل و بعد از مداخله مقیاس پرسش‌نامه سواد بدنی توسط آزمودنی‌ها تکمیل و وضعیت ترکیب بدنی (قد، وزن، درصد چربی و درصد توده عضلانی) اندازه‌گیری شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون کوواریانس و t وابسته انجام شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش گویای افزایش معنادار سطح سواد بدنی و درصد توده عضلانی و کاهش معنادار وزن کل بدن، شاخص توده بدنی و درصد چربی آزمودنی‌هاست (05/0≥P). نتیجه‌گیری: می‌توان چنین نتیجه گرفت که مداخله فعالیت ورزشی منتخب در بهبود سواد بدنی و ترکیب بدن دانش‌آموزان مؤثر بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضافه‌وزن و چاقی، ترکیب بدنی، سواد بدنی، فعالیت ورزشی

عنوان انگلیسی Effect of a Selected Exercise Program on Physical Literacy and Body Composition of Elementary School Girls with Overweight and Obesity
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Physical literacy refers to one's capacity to adopt  a healthy and physically active lifestyle. The present study aimed to investigate the effect of a selected exercise program on physical literacy and body composition of overweight and obese elementary school girls. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted based on a pre-test-post-test design and a control group. A number of 30 elementary school girl students (age range of 7-12 years old) with overweight and obesity were selected by purposive sampling method. Thereafter, they were randomly assigned to two groups of experimental and control (n=15 in each group). The experimental group practiced selected sports activities in 12 60-minu sessions for 8 weeks. Before and after the intervention, the physical literacy questionnaire scale was completed by the subjects and the body composition status (height, weight, fat percentage, muscle mass percentage) was assessed. Data analysis was performed using analysis of covariance and dependent t-test. Results: The obtained results pointed to a significant increase in body literacy level and muscle mass percentage, as well as a significant decrease in total body weight, body mass index, and fat percentage of the subjects (P≤ 0.05). Conclusion: As evidenced by the results of the present study, it can be concluded that the intervention of selected sports activities has been effective in the improvement of  physical literacy and body composition of students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Body Composition, Overweight and Obesity, Physical Literacy, Sports Activity

نویسندگان مقاله زهرا رجبیان | Zahra Rajabiyan
MSc in Physical Education,Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
کارشناس ارشد، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

ناهید طالبی | Nahid Talebi
Assistant Professor, Department of Physical Education and Sport Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University, Tehran, Iran
استادیار، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه شاهد، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-735-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات