علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۳۴-۴۰

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانش‌آموزان قربانی قلدری
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: قلدری در مدارس مشکلی جهانی است که پیامدهای منفی بسیاری بر افراد درگیر دارد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی اثربخشی برنامه آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانش آموزان قربانی قلدری بود. مواد و روش‌‌ها: روش پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با پیش‌آزمون و پس‌آزمون و گروه کنترل با پیگیری یک ماهه بود. از جامعه دانش‌آموزان متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1398-99، نمونه‌ای متشکل از 32 دانش‌آموز قربانی قلدری انتخاب شد و در دو گروه 16 نفری به‌صورت تصادفی قرار گرفتند. گروه آزمایش 10 جلسه مداخله آموزش بخشایشگری دریافت کرد. بعد از اتمام آموزش پس‌آزمون گرفته و با استفاده از روش کوواریانس تحلیل شد. ابزارهای پژوهش شامل پرسش‌نامه قربانی قلدری، مقیاس شفقت به خود و بسته آموزش بخشایشگری بود. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد آموزش بخشایشگری بر شفقت به خود در دانش‌آموزان قربانی قلدری در سطح 01/0 P < تأثیر مثبتی دارد و می‌تواند 96 درصد از واریانس شفقت به خود را با توان (1) تبیین کند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، آموزش بخشایشگری می‌تواند روش قابل قبولی برای کاهش عواقب رفتارهای قلدری با افزایش صفت بخشیدن، ترویج محیط پذیرش و همدلی، احترام و محبت در مدارس باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بخشایشگری، شفقت به خود، قربانی، قلدری

عنوان انگلیسی Effectiveness of Forgiveness Training Program on Self-compassion among Bullying-victim Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: School bullying is a global problem that has negative consequences for those involved. This study was conducted to evaluate the effectiveness of forgiveness training programs on self-compassion among bullying-victim students. Materials and Methods: The quasi-experimental research was conducted based on a pretest-posttest control group design and a one-month follow-up. The samples (n=32) were selected from the high school bullying-victim students studying in Tabriz, Iran, in the academic year of 2019-20 and randomly divided into two groups (n=16 each). The experimental group received ten sessions of forgiveness training intervention. After the training course, the cases were subjected to a posttest, whose scores were analyzed using the covariance method. Research tools included the Bullying Victimization Scale, Self-Compassion Scale, and a forgiveness training package. Results: The results showed that forgiveness training had a positive effect on self-compassion (P< 0.01) and could explain 96% of the variance of self-compassion with the power of 1. Conclusion: Based on the findings, forgiveness training could be an acceptable way to reduce the consequences of bullying behaviors through increasing forgiveness and by increasing the attribute of forgiveness, acceptance and empathy, respect and kindness in school.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Bullying, Forgiveness Training, Self-Compassion, Victim

نویسندگان مقاله رحیم بدری گرگری | Rahim Badri Gargari
Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

اسکندر فتحی‌آذر | Eskandar Fathi Azar
Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

شهروز نعمتی | Shahroz Nemati
Associate Professor, Department of Psychology and Exceptional Children Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

دل‌آرام محمدی | Delaram Mohammadi
Ph.D. Student in Educational Psychology, Department of Educational Sciences and Psychology, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-774-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پزشکی و علوم بالینی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات