|
علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۹-۱۵
|
|
|
عنوان فارسی |
ارتباط استفاده از بازی های رایانه ای با احساس تنهایی در نوجوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: دانش آموزان به استفاده از بازی های رایانه ای علاقه مند می باشند که این امر می تواند سلامت روانی آن ها را تهدید و باعث احساس تنهایی در آن ها شود. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط استفاده از بازی های رایانه ای با احساس تنهایی در دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر همدان انجام شد. مواد و روشها: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی بود که بر روی 384 نفر از دانش آموزان دوره اول متوسطه شهر همدان در سال 1398 انجام گردید. آزمودنی ها به روش تصادفی خوشه ای از بین مدارس انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل دو پرسشنامه استفاده از بازی های رایانه ای و پرسشنامه احساس تنهایی بود. داده های جمع آوری شده با نسخه 24 نرم افزار SPSS و با آزمون های آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که 67/4 درصد از شرکت کنندگان به مدت یک ساعت بازی می کردند. همچنین استفاده از بازی رایانه ای با بعد خانواده احساس تنهایی همبستگی داشت. همینطور با یک واحد افزایش بازی رایانه ای میانگین نمره احساس تنهایی به اندازه 0/36 افزایش داشته است (0/001P=). نتیجهگیری: برآورد کلی یافته های مطالعه حاضر نشان داد هر چه میزان استفاده از بازی های رایانه ای بیشتر باشد احساس تنهایی دانش آموزان بیشتر می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
بازی های رایانه ای، احساس تنهایی، دانش آموزان |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Computer Games and Loneliness in Adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Students are interested in using computer games, which can threaten their mental health and make them feel lonely. Therefore, this study was conducted to determine the relationship between the use of computer games and the feeling of loneliness in first grade high school students in Hamadan city. Materials and Methods: This study was a cross-sectional descriptive-analytical study conducted on 384 first-year high school students in Hamadan in 2019. Subjects were randomly selected from a cluster of schools. Data collection tools included two virtual network usage questionnaires and a loneliness questionnaire. Data collected were analyzed with SPSS 24 software and with Pearson correlation and linear regression statistical tests. Results: The results of the study showed that 67.4% of the participants played for one hour. Also, the use of computer games was associated with family loneliness. Also, with a single increase in computer game, the average score of loneliness increased by 0.36 (P = 0.001). Conclusion: The overall assessment of the findings of the present study showed that the higher the use of computer games, the more lonely students feel. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Computer Games, Loneliness, Students |
|
نویسندگان مقاله |
مجید براتی | Majid Barati Social Determinants of Health Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran دکترای تخصصی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
سروه احمدنژاد | Serveh Ahmad Nejad BSc of Public Health, Students Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran کارشناس، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
مرضیه کریم پور | Marzieh Karim Pour BSc of Public Health, Students Research Committee, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran کارشناس، مرکز پژوهش دانشجویان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
مریم افشاری | Maryam Afshari Public Health Department, School of Health, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
امین دوستی ایرانی | Amin Doosti-Irani Department of Epidemiology, School of Health Sciences Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran دکترای تخصصی اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-39-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علوم بهداشتی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|