علمی پژوهان، جلد ۱۹، شماره ۱، صفحات ۳۸-۴۳

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین مشخصات دموگرافیک با ابعاد خودمراقبتی مجازی کودکان دیابتی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اثراتی که تلفن همراه هوشمند بر کنترل بیماری های مزمن مانند دیابت در سال های اخیر داشته است، خودمراقبتی را وارد مرحله جدیدی کرده است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین مشخصات دموگرافیک با ابعاد خودمراقبتی مجازی کودکان دیابتی شهر همدان انجام گرفت. مواد و روش‌‌ها: در مطالعه نیمه تجربی حاضر 92 نفر از کودکان 18-10 سال مبتلا به دیابت نوع یک به همراه یکی از والدین مراجعه کننده به کلنیک دیابت شهر همدان مورد مطالعه قرار گرفتند. شماره تلفن های تمام نمونه های گروه آزمون در گروه مجازی اضافه شد. پرسشنامه خودمراقبتی کودک مبتلا به دیابت قبل و بعد از مطالعه برای هر دو گروه تکمیل شد. از آزمون های تی زوجی و کای دو برای آنالیز داده ها تحت نرم افزار Stata 11 استفاده شد. یافته‌ها: بین وزن و دانش انسولین قبل از مداخله (0/003=P)، وزن و فعالیت فیزیکی بعد از مداخله (0/032=P) و دانش مادر با دانش انسولین بعد از مداخله ارتباط معنادار وجود داشت (0/014=P). نتیجه‌گیری: مشخصات دموگرافیک می تواند بر توانمندسازی کودک مبتلا به دیابت در چهار حیطه نحوه اندازه گیری قندخون، رعایت انسولین درمانی، رعایت برنامه رژیم غذایی و انجام فعالیت های بدنی تاثیرگذار باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانمندسازی، خودمراقبتی، دیابت

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Demographic Characteristics and Dimensions of Virtual Self-care of Diabetic Children
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: The effects that smartphones have had on the control of chronic diseases such as diabetes in recent years have taken self-care to a new level. This study aimed to investigate the relationship between demographic characteristics and dimensions of virtual self-care of diabetic children in Hamadan. Materials and Methods: In the present quasi-experimental study, 92 children aged 10-18 years with type 1 diabetes, and one of the parents referred to the Diabetes Clinic in Hamadan were studied. The telephone numbers of all samples of the experimental group were added to the virtual group. A self-care questionnaire for a child with diabetes was completed before and after the study for both groups. Paired t-test and chi-square were used to analyze the data under Stata 11 software. Results: There was a significant relationship between weight and knowledge of insulin before the intervention (P = 0.003), weight and physical activity after the intervention (P = 0.032), and maternal knowledge with knowledge of insulin after the intervention (P = 0.014). Conclusion: Demographic characteristics can affect the empowerment of children with diabetes in four areas: how to measure blood sugar, follow insulin therapy, and follow a diet plan and physical activity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Empowerment, Self-care, Diabetes

نویسندگان مقاله آرش خلیلی | Arash Khalili
Mother and Child Care Research Center, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
مربی، مرکز تحقیقات مراقبت از مادر و کودک، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

سمیه آقایی | Somayeh Aghaei
MSc student of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

امین دوستی ایرانی | Amin Doosti-Irani
Department of Epidemiology, School of Public Health and Research Center for Health Sciences, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استادیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت و مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

زهرا رضوی | Zahra Razavi
Professor, Department of Pediatric Endocrinology, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
استاد، گروه غدد درون ریز کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران

فاطمه چراغی | Fatemeh Cheraghi
Associate Professor, Research Center for (Home Care) Chronic Diseases, Department of Pediatric Nursing, School of Nursing and Midwifery, Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات بیماری های مزمن (مراقبت از منزل)، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-227-10&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده علوم پایه
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات