|
علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۹-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
رابطه بین هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در افراد مبتلا به آسیب شنوایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: افراد دارای نقص شنیداری در معرض مشکلات بسیاری در حوزه سلامت هستند. این نقایص می تواند ابعاد سلامت روان و سایر حوزه های زندگی روزمره را مختل کند. در این راستا مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان در افراد مبتلا به آسیب شنوایی انجام شد. مواد و روشها: جامعه آماری کلیه افراد دارای آسیب شنوایی در محدوده سنی 18 تا 30 سال مراجعه کننده به مرکز شنوایی شناسی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 97-98 و نمونه مورد مطالعه شامل 154نفر (102 مرد و 52 زن) بود که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت ارزیابی از پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979)، هوش هیجانی بار- آن (1980) و تاب آوری کانر و دیویدسون (2003) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آماری همبستگی و رگرسیون گام به گام تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این مطالعه نشان داد که کلیه ابعاد هوش هیجانی و تاب آوری با سلامت روان رابطه مثبت معنادار داشتند. در پایان نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که متغیرهای استقلال، تصور از شایستگی فردی، حل مسئله، خوش بینی و کنترل تکانه توانستند سلامت روان را پیش بینی کرده و 21% از واریانس آن را تبیین کنند. نتیجهگیری: یافته های این پژوهش لزوم توجه به متغیرهای زمینه ای از قبیل هوش هیجانی و تاب آوری در سلامت روان افراد دچار آسیب شنیداری را پررنگ می کند و توجه متخصصان سلامت روان را به این مسئله جلب می نماید. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تاب آوری، سلامت روان، کم شنوا، ناشنوا، هوش هیجانی |
|
عنوان انگلیسی |
The Relationship between Emotional Intelligence and Resiliency with Mental Health in People with Hearing Impairment |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: People with hearing impairments are exposed to many health problems. These deficiencies can disrupt the mental health and other aspects of daily living. The purpose of this study was to investigate the relationship between emotional intelligence and resilience with mental health in people with hearing loss. Materials and Methods: The statistical population consisted of all persons with hearing impairment referred to the audiology center of Faculty of Rehabilitation of Tehran University of Medical Sciences in 98-97 and the sample included 154 persons who were selected by available method. Questionnaires were included Goldberg and Hiller's General Health (1979), Bar-An's Emotional Intelligence (1980) and Conner and Davidson's Resiliency questionnaires (2003). Data were analyzed using correlation and stepwise regression. Results: The results of this study showed that all dimensions of emotional intelligence and resiliency had significant positive relationship with mental health. The results of regression analysis also showed that the variables of independence, self-concept, problem solving, optimism, and impulse control were able to predict mental health and explain 21% of its variance. Conclusions: The findings of this study highlight the necessity of considering the underlying variables of emotional intelligence and resilience in mental health of people with hearing impairment and draw the attention of mental health professionals to this issue. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotional Intelligence, Hearing Loss, Hearing Impairment, Mental Health, Resiliency |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا تنها | Zahra Tanha Assistance professor in psychology, Faculty of Literature and Humanities, Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرمآباد، ایران
صبا حسنوندی | Saba Hasanvandi Assistance professor in psychology, Faculty of Literature and Humanities, Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran استادیار روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرمآباد، ایران
فاطمه عزیزی | Fatemeh Azizi Bachelor in psychology, Faculty of Literature and Humanities, Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran کارشناسی روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرمآباد، ایران
راضیه جلیلی | Raziyeh Jalili Assistance professor in Educational Sciences, Faculty of Literature and Humanities, Azad University, Khorramabad Branch, Khorramabad, Iran استادیار برنامه ریزی درسی ،گروه علوم تربیتی ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد، خرم آباد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-633-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
توانبخشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|