|
علمی پژوهان، جلد ۱۸، شماره ۴، صفحات ۳۱-۳۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) به مادران بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان مبتلا به ADHD |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: بارزترین شیوه تغییر رفتار در کودکان، بازی درمانی باز می باشد. این روش درگذشته بیشتر بر تعامل درمانگر با کودک متمرکز بوده است، در حالی که برخی الگوها به آموزش این شیوه به والدین و تکیه بر آنها به عنوان واسطی برای ترمیم و بهبود رفتارهای کودکان نزدیک شده اند. یکی از این روش ها الگوی بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) است. هدف از این تحقیق، آموزش مهارت های بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک به مادران، به منظور کاهش مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به ADHD (اختلال کم توجهی- بیش فعالی) می باشد. مواد و روشها: به منظور بررسی این امر، کودکان پیش دبستانی 7-6 ساله در دو مرحله مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله اول 95 کودک توسط سیاهه رفتاری کودک (CPRT) مورد بررسی قرار گرفتند که 27 نفر از آنها دارای مشکلات رفتاری بوده اند و 15 نفر از مادران آنها آماده شرکت در طرح حاضر شدند. از این 15 نفر 7 نفر در گروه آزمایش و 8 نفر در گروه کنترل، بطور تصادفی جایگزین شدند. تمامی این والدین در دو مرحله پیش و پس آزمون، پرسش نامه CBCL را پر نمودند. افراد گروه کنترل در انتظار درمان ماندند و گروه آزمایش طی 10 جلسه 2 ساعته، در برنامه آموزش مهارت های بازی درمانی شرکت کردند. داده های مرحله پیش و پس آزمون با استفاده از آزمون آماری یومن ویتنی مورد مقایسه قرار گرفت. یافتهها: یافته ها نشان داد که آموزش مهارت های بازی درمانی به مادران موجب کاهش مشکلات رفتاری در کودکان مبتلا به ADHD گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است. نتیجهگیری: بدین ترتیب می توان گفت که آموزش شیوه بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد-کودک (مطابق با الگوی لندرث) به مادران، می تواند علاوه بر مشکلات رفتاری کودکان ADHD بطور کلی، دو حوزه خاص تر از این مشکلات یعنی مشکلات درونی و برونی سازی شده را نیز در سطح معناداری کاهش دهد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مشکلات رفتاری کودکان، اختلال کم توجهی- بیش فعالی، بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد- کودک (CPRT) |
|
عنوان انگلیسی |
The Effect of Parent-Child Relationship Therapy (CPRT) Training on Mothers on Reducing Behavioral Problems in Children with ADHD |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: The most obvious way to change behavior in children is open play therapy. In the past, this method has focused more on the therapist interacting with the child, while some models have approached teaching this method to parents and relying on them as a mediator to repair and improve children's behaviors. One of these methods is the parent-child relationship play therapy model (CPRT). The aim of this study was to teach play therapy skills based on the parent-child relationship to mothers, in order to reduce behavioral problems in children with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). Materials and Methods: In order to investigate this, preschool children aged 6-7 years were evaluated in two stages. In the first phase, 95 children were surveyed by the Child Behavior Inventory (CBCL), of which 27 had behavioral problems and 15 of their mothers were ready to participate in the project. Of these 15 patients, 7 in the experimental group and 8 in the control group were randomly replaced. All of these parents filled out the CBCL questionnaire in the pre-test and post-test stages. The control group waited for treatment and the experimental group participated in a play therapy training program for 10 2-hour sessions. Pre-test and post-test data were compared using Human Whitney test. Results: The results showed that teaching play therapy skills to mothers reduced behavioral problems in children with ADHD in the experimental group compared to the control group. Conclusions: Thus, it can be said that teaching mothers play-based play therapy based on the parent-child relationship (according to Landarth model) to mothers, in addition to ADHD children's behavioral problems in general, two more specific areas of these problems, namely Reduce internal and external problems to a significant level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Children&apos,s Behavioral Problems, Attention Deficit Hyperactivity Disorder, Parent-Child Relationship Play Therapy (CPRT) |
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه عباسلو | Farzaneh Abbaslo MSc in Clinical Psychology, School of Educational Sciences and Psychology, Mohaghegh Ardebili University, Ardebil, Iran کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-614-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|