علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۶۰-۲۶۷

عنوان فارسی ارتباط اختلالات اسکلتی عضلانی و مشخصات کیف مدرسه در دانش اموزان کم توان ذهنی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلالات اسکلتی عضلانی از شایعترین مشکلات دانش آموزان است که در صورت عدم پیشگیری و درمان منجر به اختلالات  فیزیکی، روانی و اجتماعی می­گردد. هدف از این مطالعه ارتباط اختلالات اسکلتی عضلانی و مشخصات کیف مدرسه در دانش اموزان کم توان ذهنی بود. روش کار: این مطالعه مقطعی با مشارکت 33 دانش آموز کم توان ذهنی در شهر همدان انجام شد. از پرسشنامه‌های جمعیت شناختی و اختلالات اسکلتی عضلانی نوردیک جهت جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. آزمون‌های t مستقل، کای-دو جهت تجزیه و تحلیل داده­ها استفاده گردید. یافته­ها: نتایج نشان داد شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در دانش آموزان کم توان ذهنی 54 درصد است و شایعترین محل درد، در36 درصد آنها درد شانه است. ارتباط وزن کیف با جنسیت دانش‏آموزان کم توان ذهنی (006/0P=) و تحصیلات مادران (01/0 P=) معنی‏دار بود. بین نوع کیف با درد اسکلتی عضلانی ارتباط معنی­داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: بیش از نیمی از دانش آموزان کم توان ذهنی دارای اختلالات اسکلتی – عضلانی بخصوص در ناحیه شانه و کمر هستند. وزن کیف بیش از نیمی از دانش آموزان بالاتر از وزن قابل قبول کیف است. نیاز به آموزش­های لازم در زمینه ارگونومی به منظور سلامت دانش آموزان کم توان ذهنی باید مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دردهای اسکلتی عضلانی، دانش آموز، کم توان ذهنی، کیف مدرسه

عنوان انگلیسی Relationship between Musculoskeletal Pain and School Bag Characteristics among mentally retarded students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Musculoskeletal disorders are one of the most common problems of school aged children which if not prevented and treated can lead to physical and psychosocial disorders. This study aimed at investigating Relationship between Musculoskeletal Disorder and School Bag Characteristics among mentally retarded students. Methods: The present research is a descriptive cross-sectional study. Thirty-three students with mental retardation in Hamadan were selected for this study. Demographic questionnaires and Nordic musculoskeletal disorders were used to collect data. Independent t-test and chi-square test were used for analysis. Results: The results showed the prevalence of musculoskeletal disorders is 54% in mental retardation students. The most common site of pain, in 36% of them, is shoulder pain. The significant relationship is between bag weight and mentally retarded students 'gender (P = 0.006) and mothers' education (P = 0.01). There was no significant relationship between bag type and musculoskeletal pain (P> 0/05). Conclusion: More than half of mentally retarded students have musculoskeletal disorders, especially in shoulder and lower back. The bag weight of half of the students is higher than acceptable bag weight. The need for educational strategies in the field of ergonomics due to the health of mentally retarded students should be considered.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Musculoskeletal pain, Student, Intellectual Disability

نویسندگان مقاله سعیده سادات مرتضوی | Saideh Sadat Mortazavi


زهرا مرتضوی | Zahra Mortazavi


ملیحه صفری | Malihe Safari


سولماز رهبر | solmaz Rahbar


محمدرضا اسدی | Mohammad Reza Asad



نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-967-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات