|
علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۶۸-۲۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
طراحی و اثر بخشی برنامه تنظیم هیجان بر نشانه های درونی سازی و برونی سازی شده نوجوانان قلدر. |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بینظمی هیجان از اصلیترین دلایل بروز رفتارهای مشکلساز نوجوانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی اثربخشی برنامه طراحیشده تنظیم هیجان بر نشانههای برونیسازی و درونیسازی شده نوجوانان قلدر بود. روش ها: این مطالعه نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل به همراه یک دوره پیگیری، در میان دانشآموزان دختر دورۀ اول دبیرستان شهر تهران در سال تحصیلی 1398-1399 انجام شد که تعداد 30 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند و با انتساب تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. مداخله صرفاً برای گروه آزمایش در طی 12 جلسه 90 دقیقهای اجراگردید. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامههای قلدری ایلینویز، مشکلات رفتاری آخنباخ و تنظیمهیجان چیکتی بودند. دادهها بهشیوه تحلیل کوواریانس چندمتغیره و تحلیل کوواریانس با اندازه گیریهای مکرر در نرمافزار spss نسخه 24 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: یافتهها نشان دادند که میانگین نمرات پسآزمون مشکلات رفتاری در دو گروه آزمایش و کنترل با یکدیگر تفاوت معنادار داشتهاند (05/0>P) که این امر حاکی از تأثیر مثبت برنامه می باشد. نتیجه گیری: برنامه طراحی شده تنظیمهیجان برای بهبود نشانههای درونیسازی و برونیسازیشده نوجوانان قلدر اثربخش است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نشانههای برونیسازی و درونیسازی شده، برنامه تنظیمهیجان، نوجوان، قلدر |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Emotion Regulation Program on The Externalizing and Internalizing Symptoms of Bullying Adolescents |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Emotion dysregulation is one of the main causes of problematic adolescent behaviors. The aim of this study was to evaluate the effectiveness of an emotion regulation program based on externalizing and internalizing symptoms of bullying adolescents. Methods: This quasi-experimental pre-test-post-test study with a control group along with a follow-up period was performed among first grade female high school students in Tehran in the academic year 2019-2020. Were selected and randomly assigned to two groups of 15 experimental and control. Intervention was performed only for the experimental group in 12 sessions of 90 minutes. Data collection tools were the Illinois Bullying Questionnaire, Achenbach Behavioral Problems, and Cicchetti Emotion Regulation. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance and repeated measures analysis of covariance in SPSS software version 24. Results: Results showed that mean scores of post-test behavioral problems in the experimental and control groups were significantly different (P < 0.05), which indicates the positive effect of the program. Conclusion: An emotion regulation program designed to improve the internalized and externalized symptoms of bullying adolescents |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Bullying, Externalized Symptoms, Emotion Regulation Intervention, Adolescent |
|
نویسندگان مقاله |
سیده مریم موسویان | Seyedeh Maryam Mousavian Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Education Islamic Azad University Science and Research Branch-Private university in Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سوگند قاسم زاده | Sogand Ghasemzadeh Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی اکبر ارجمندنیا | Ali Akbar Arjmandnia Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مسعود غلامعلی لواسانی | Masoud Gholamali Lavasani Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-940-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|