علمی پژوهان، جلد ۲۰، شماره ۴، صفحات ۲۷۷-۲۸۵

عنوان فارسی تأثیر آموزش از طریق بازی در تنظیم هیجانی و روابط اجتماعی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: ارتقای تنظیم هیجان و روابط اجتماعی نقش کلیدی در سلامت دانش آموزان داشته و می‌تواند در موفقیت‌های آینده آن‌ها تأثیرگذار باشد؛ بنابراین مطالعه حاضر باهدف تعیین تأثیر آموزش از طریق بازی در تنظیم هیجانی و روابط اجتماعی دانش آموزان انجام شد. مواد و روش‌ها: در یک پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه، از جامعه پژوهش که شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم و سوم ابتدایی شهر زاهدان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند، 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه 15 نفری آزمایش و گواه جایگزین شدند؛ و به پرسش‌نامه تنظیم گراس و جان (2003)، روابط اجتماعی بارتون و همکاران (2006) پاسخ دادند، گروه آزمایش در 12 جلسه بازی‌درمانی شرکت کرد، اما گروه گواه هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم‌افزار SPSS نسخه 22 تحلیل شدند.  یافته‌ها: نتایج نشان داد بین گروه گواه و آزمایش، در پس‌آزمون در تنظیم هیجان و روابط اجتماعی دانش آموزان تفاوت معنی‌داری وجود داشت (001/0>P). نتیجه‌گیری: آموزش از طریق بازی در بهبود تنظیم هیجانی و ارتقای روابط اجتماعی دانش آموزان مؤثر بود، بنابراین از بازی‌درمانی برای بهبود تنظیم هیجان و روابط اجتماعی دانش آموزان می‌توان استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازی، تنظیم هیجان، روابط اجتماعی، دانش آموزان.

عنوان انگلیسی The Effect of Play Education on Students' Emotional Regulation and Social Relationships
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Promoting emotion regulation and social relationships has a key role in students' health and can affect their future success. Therefore, the present study was conducted to determine the effect of play-based education on students' emotional regulation and social relationships. Materials and Methods: Thirty patients were selected by purposive sampling and randomly assigned to two groups of 15 experimental and control; Responding to the Gross & John (2003) Regulation Questionnaire, Barton et al. (2006) Social Relations, the experimental group participated in 12 play therapy sessions, but the control group did not receive any intervention. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance and SPSS software version 22. Results: The results showed that there was a significant difference between the control and experimental groups in post-test in emotion regulation and students' social relationships (P < 0.001). Conclusion: Game education was effective in improving students 'emotional regulation and social relationships, so play therapy can be used to improve students' emotion regulation and social relationships.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Play, Emotion Regulation, Social Relations, Students

نویسندگان مقاله معصومه راحت دهمرده | Masoumeh Rahat Dahmardeh
Islamic Azad University, branch, Zahedan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان

ولی مهدی نژاد | vali Mehdinejad
Sistan and Baluchestan University
دانشگاه سیستان و بلوچستان

فاطمه صغری کربلایی هرفته | Fatemeh Soghra Karbalaei Harfteh
Islamic Azad University, branch, Zahedan
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد زاهدان


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-997-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات