مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی نقش هوش هیجانی بر کیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در بخش های مراقبت از بیماران مبتلا به کووید۱۹
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: پاندمی کووید-19 به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت جسم و روان افراد به ویژه پرستاران که مسئولیت مراقبت از بیماران مبتلا به کووید19 را دارند، می‌باشد ،از آنجا که هوش هیجانی مهمترین عامل برای عملکرد فرد است می‌تواند باعـث کـاهش اثرات منفی استرس در میان پرستاران شود، لذا این مطالعه با هدف تعیین نقش هوش هیجانی برکیفیت مراقبت پرستاری در پرستاران شاغل در بخشهای مراقبتی از بیماران مبتلا به کووید 19 انجام گردید. مواد و روش‌ها: در این پژوهش تحلیلی- مقطعی، 120 نفر از پرسنل پرستاری  بخش‌های مراقبت از بیماران مبتلا به کووید 19 شاغل در بیمارستان جهرم در سال 1400 با استفاده از روش سرشماری به عنوان نمونه انتخاب شدند و با پرسشنامه‌های هوش هیجانی بار-ان و  کیفیت مراقبت پرستاری کوالپک و فرم اطلاعات دموگرافیک مورد ارزیابی قرارگرفتند. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS  نسخه 21 و آزمون‌های آماری توصیفی و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها: کیفیت مراقبت پرستاری (50درصد) پرستاران در سطح متوسط و تقریبا نیمی دیگر از آن‌ها در سطح خوب (2/49درصد) بوده است و با توجه به نمره میانگین ( 09/37±91/315)، هوش هیجانی در پرستاران بالا در نظر گرفته شد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد که بین هوش هیجانی و کیفیت مراقبت پرستاری ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد (52/0=r، 0001/0P<). نتیجه گیری: ارتقاء و بهبود هوش هیجانی می‌تواند به حفظ سـلامت روان کارکنـان در کنتــرل این بیماری و نهایتاً بهبود کیفیت مراقبت پرستاری کمک کند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هوش هیجانی، کیفیت مراقبت پرستاری ، کووید19، پرستاران

عنوان انگلیسی The role of emotional intelligence in the quality of nursing care in nurses working in the care wards of patients with Covid 19
چکیده انگلیسی مقاله Background/aim: The covid-19 pandemic is a serious threat to the physical and mental health of people, especially nurses who are responsible for caring for covid-19 patients, Since emotional intelligence is the most important factor for individual performance, it can reduce the negative effects of stress among nurses. Therefore, this study was conducted with the aim of investigating the role of emotional intelligence in the quality of nursing care in nurses working in the care wards of patients with covid-19.  Methods & Materials: In this analytical-cross-sectional research, 120 nursing personnel in the care wards of patients with covid-19 working in Jahrom Hospital in 1400 were selected as a sample using the census method, and with Bar-on emotional intelligence and quality of care nursing (QUALPAC) and demographic information form were evaluated. Research data were analyzed using SPSS version 21 software and descriptive statistical tests and inferential statistics.  Results: The quality level of nursing care (50%) of the nurses was at an average level and the other half of them was at a good level (49.2%), and according to the average emotional intelligence of nurses working in the covid wards (315.91±37.09) high in considered and also the results of this study showed that there is a significant direct relationship between emotional intelligence and the quality of nursing care. (r=0.52، P< 0.0001 ( Conclusion: Promotion and improvement of emotional intelligence can help to maintain the health of mental workers in controlling this disease and finally improve the quality of nursing care.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Intelligence, Quality of nursing care, Covid-19, nurses

نویسندگان مقاله افروز رحمانیان | afrooz rahmanian
دانشگاه علوم پزشکی جهرم

سمیه مکارم نیا | somayeh makaremnia
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

طاهره عبدیان | tahere abdian
دانشگاه علوم پزشکی جهرم


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1585-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پرستاری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات