مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه: کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی
چکیده فارسی مقاله چکیده مقدمه: پژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش گروهی حضوری و مجازی بر کیفیت زندگی زنان یائسه انجام شد. مواد و روش‌ها: این کارآزمایی بالینی کنترل شده تصادفی برروی 96 نفر از زنان یائسه تحت پوشش مراکز خدمات سلامت شهر اصفهان در سال 1401-1400 انجام شد، زنان به صورت تصادفی در دو گـروه آموزش حضوری و مجازی (48 نفر) قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها شـامل پرسشـنامه­های ویژگی‌های جمعیت­شناختی و کیفیت زندگی زنان یائسه بود. هردو نوع آموزش حضوری و مجازی  به صورت گروهی هفتگی طی 4 هفته توسط پژوهشگر برگزار شد. داده‌ها قبل و 4هفته بعد از مداخله جمع­آوری  و در نرم‌افزار  SPSS بـه کمـک آزمونهای توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی­داری کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته‌ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی یائسگی پس از مداخله در گروه آموزش مجازی (32/29±72/04) بود و کاهش معنی­دار آماری نسبت به قبل از مداخله نشان داد (001/0>P)، در گروه آموزش حضوری (27/46±73/02) بود و در این گروه نیز کاهش معنی­دار آماری نسبت به قبل از مداخله مشاهده شد (001/0>P).   میانگین نمرات سایرحیطه­های کیفیت زندگی در هر دو گروه آموزش مجازی و گروهی نسبت به قبل از مداخله کاهش معنی­دار آماری داشتند (001/0>P). پس از مداخله میانگین نمرات کیفیت زندگی بین دوگروه تفاوت معنی­دار آماری نشان نداد (05/0
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش حضوری، آموزش مجازی، کیفیت زندگی، یائسگی

عنوان انگلیسی Comparison of the effect of face-to-face and virtual group training on the quality of life of postmenopausal women: a randomized controlled trial
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study was conducted with the aim of determining and comparing the effect of face-to-face and virtual group training on the quality of life of postmenopausal women. Materials and methods: In this randomized controlled trial study, 96 postmenopausal women covered by the health service centers of Isfahan city were randomly assigned to two groups of face-to-face training and virtual training (48 people). The data collection tools included the questionnaire of demographic characteristics and the quality of life of postmenopausal women questionnaire. Face-to-face training sessions were held one day a week for 4 weeks. In the virtual training, video, audio and text, was placed in the WhatsApp group weekly for 4 weeks. Data were collected before the intervention and 4 weeks after the intervention and analyzed in SPSS software with the help of descriptive and analytical tests. A significance level of less than 0.05 was considered. Results: The results showed that in both face-to-face and virtual training groups, the mean scores of the total quality of life and in the areas of vasomotor symptoms, physical symptoms, psycho-social symptoms and sexual dysfunction decreased significantly after the intervention (P< 0.001). After the intervention, the mean quality of life scores between the two groups did not show a statistically significant difference (P< 0.05). Conclusion: Considering the positive effect of both face-to-face training and virtual training on improving the quality of life in menopausal women, the use of both types of training methods can be suggested in care and support programs for women during menopause.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله face-to-face education, virtual education, quality of life, menopause

نویسندگان مقاله محدثه رضایی | Mohadeseh Rezaei
Hamadan University of Medical Sciences, Hamadan, Iran.
دانشگاه علوم پزشکی همدان

آزیتا تیزنوبیک | Azita Tiznobaik
Biostatistics, School of Public Health
دانشگاه علوم پزشکی همدان

شهناز کهن | shanaz Kohan
Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

لیلی تاپاک | Leili Tapak
Biostatistics, School of Public Health
دانشگاه علوم پزشکی همدان

سودابه آقابابایی | Soodabeh Aghababaei
Biostatistics, School of Public Health
دانشگاه علوم پزشکی همدان


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات