|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش خودمراقبتی دیابت از طریق پیامرسان مجازی واتساپ بر رفتار خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع۲: یک مطالعه نیمه تجربی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: انجام مداخلات فوری برای ارتقای رفتارهای خودمراقبتی بیماران دیابتی ضروری است. هدف مطالعه حاضر، بررسی تأثیر آموزش خود مراقبتی دیابت از طریق پیامرسان مجازی واتساپ بر رفتار خودمراقبتی بیماران دیابتی است. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1399 در شهر جیرفت انجام شد؛ 96 بیمار مبتلا دیابت نوع 2؛ به روش تصادفی انتخاب و با تخصیص تصادفی ساده (قرعه کشی) به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. محتوای آموزشی خودمراقبتی توسط پژوهشگر به مدت 8 جلسه، 60 دقیقهای (2 جلسه در هفته) برای گروه مداخله در پیامرسان مجازی واتساپ ارسال شد. پرسشنامه خلاصه فعالیتهای خودمراقبتی[1] در دو مرحله قبل و یک ماه بعد از اتمام مداخله در هر دو گروه تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با نرم افزار SPSS نسخه 24، آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (ANCOVA) انجام شد. یافته ها: قبل و یک ماه بعد از مداخله، نمره کلی رفتارهای خودمراقبتی و نمره خرده مقیاسهای رعایت رژیم غذایی، مراقبت از پا، کنترل قند خون، و مصرف منظم دارو در گروه مداخله افزایش معنیداری داشت (001/0> P)؛ اما تغییر معنیداری در نمره کلی رفتارهای خودمراقبتی و خرده مقیاسهای آن در گروه کنترل دیده نشد. نتیجه گیری: اجرای برنامه آموزش خودمراقبتی از طریق پیامرسان مجازی واتساپ مبتنی بر موبایل به ارتقای رفتارهای خودمراقبتی مبتلایان به دیابت کمک میکند و میتوان از آن به عنوان روشی موثر در پیشگیری از پیامدهای نامطلوب ناشی از دیابت استفاده کرد. [1] Summary of Diabetes Self Care Activities (SDSCA) |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خودمراقبتی، دیابت، شبکه اجتماعی، آموزش |
|
عنوان انگلیسی |
Investigating the Effect of Diabetes Self-care Education through WhatsApp virtual messenger on the Self-care Behavior of Patients with Type 2 Diabetes: A Semi-Experimental Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Immediate interventions are necessary to improve self-care behaviors of diabetic patients. The purpose of this study is to investigate the effect of diabetes self-care education through WhatsApp virtual messenger on the self-care behavior of diabetic patients. Materials and Methods: In this semi-experimental study that was conducted in Jiroft city in 2019, 96 patients with type 2 diabetes who met the inclusion criteria; They were selected by the randomly and divided into two intervention and control groups by simple random allocation (lottery). The educational content of self-care was sent by the researcher for 8 sessions of 60 minutes (2 sessions per week) to the intervention group on the WhatsApp virtual messenger. Summary of Diabetes Self Care Activities questionnaire was completed in two stages before and one month after the end of the intervention in both groups. SPSS version 24 software, descriptive (Mean and Standard deviation) and inferential statistics (ANCOVA) were used for data analysis. Results: Before and one month after the intervention, the overall score of self-care behaviors and the subscales score of diet compliance, foot care, blood sugar control and regular medication use increased significantly in the intervention group (P< 0.001); However, there was no significant change in the overall score of self-care behaviors and its subscales in the control group (P> 0.05). Conclusion: Implementation of the self-care training program through social media helps to improve the self-care behaviors of diabetes patients and can be used as an effective method in preventing the adverse consequences of diabetes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Self-care, Diabetes, Social media, Education |
|
نویسندگان مقاله |
لیلی بهره مند | Leili Bahrehmand
فوزیه رفعتی | Foozieh Rafati
ندا دستیار | Neda Dastyar
طاهره مسلمی نیا | Tahereh Moslemi nia
سکینه سبزواری | Sakineh Sabzevari
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1608-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
خود مراقبتی در بیماریهای مزمن |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|