|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها و عامل مرگ و میر مردان است. سواد سلامت از طریق بهبود رفتارهای خودمراقبتی موجب حفظ و ارتقاء سلامت میگردد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر اساس نظریه خود مراقبتی اورم بر سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شهر شیراز در سال 99-1398 انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه نیمه تجربی 134 بیمار مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمیدرمانی به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دو گروه آزمون (67 نفر) و کنترل (67 نفر) تقسیم شدند. گروه کنترل آموزش های روتین را دریافت و برای گروه آزمون آموزش بر اساس نظریه خومراقبتی اورم ارائه شد. جهت جمعآوری داده ها از پرسشنامه سواد سلامت و جهت تحلیل از 21SPSS استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون و کنترل به ترتیب قبل از مداخله 02/13±14/97 و 99/14±41/98 و بعد از مداخله 09/9 ± 02/146 و 14/14± 22/100 بود. بعد از مداخله بین دوگروه تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). در میانگین نمره سواد سلامت گروه آزمون نسبت به قبل از مداخله نیز بهبود معنی دار مشاهده شد (001 p<). بین میانگین نمره سواد سلامت مشارکت کنندگان و تحصیلات و نحوه دسترسی به اطلاعات تفاوت معنی داری وجود داشت (05/0p<). نتیجه گیری: آموزش خودمراقبتی بر اساس نظریه اورم موجب افزایش سواد سلامت بیماران مبتلا به سرطان پروستات تحت شیمی درمانی شد. لذا مداخلات آموزشی بر اساس این نظریه جهت ارتقاء سواد سلامت بیماران پیشنهاد می گردد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش، خودمراقبتی، سواد سلامت، سرطان پروستات، شیمی درمانی |
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Educational Intervention Based on Orem's Self Care Theory on Health Literacyin of Patients with Prostate Cancer under Chemotherapy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: Prostate cancer is one of the most cancers and causes of death among males. Health literacy causes the maintenance and promotion of people's health through improving self-care behaviors. Hence, this study was conducted to determine the effect of educational intervention based on Orem's self-care theory on the health literacy of patients with prostate cancer undergoing chemotherapy in Shiraz, 2019-2020. Material and Methods: In the quasi-experimental study, 134 patients with prostate cancer under chemotherapy were randomly divided into two control (n=67) and experimental (n=67) groups. The control group received routine training, and the experimental group received educational intervention based on Orem's self-care theory. Data was collected via the health literacy questionnaire and analyzed using SPSS21. Results: The mean health literacy scores in the experimental and control groups before the intervention were 97.14 ± 13.02 and 98.41±14.99, and after the intervention, 100.22 ± 14.14 and 146.02 ± 9.09, respectively. There was a significant difference between two groups only after the intervention (p < 0.05). Also, a significant improvement was observed in the experimental group's mean health literacy score compared to before the intervention. (p < 0.05). The results indicated a significant relationship between mean health literacy scores and education and resource access methods (P< 0.05). Conclusions: The self-care education based on Orem theory has increased health literacy in patients with prostate cancer undergoing chemotherapy. Therefore, educational intervention based on Orem's self-care theory to promote health literacy in these patients is suggested |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Education, Self-Care, Health Literacy, Prostate Cancer, Chemotherapy |
|
نویسندگان مقاله |
مریم خاندان | Maryam Khandan Kerman Branch, Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
سید حسام الدین امجدی | Seyed Hesam Aldin Amjadi Kerman Branch, Islamic Azad University دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1721-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پرستاری |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|