مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش اخلاق حرفه ای به شیوه الگومداری بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی: یک مطالعه نیمه تجربی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: روش آموزش اخلاق حرفه ای می تواند تضمین کننده عملکرد اخلاقی پرستاران و ماماها باشد. هدف از انجام این مطالعه، تعیین تاثیر آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای بر عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری- مامایی بود. مواد و روش­ها: این مطالعه نیمه­تجربی تک گروهی قبل و بعد در دو گروه مجزا از دانشجویان پرستاری و مامایی به شیوه سرشماری و از طریق آموزش الگومدار اخلاق حرفه­ای طی 6 جلسه برای هر گروه 5 نفره و در بخش­های مختلف انجام شد. برای جمع­آوری داده، پرسشنامه عملکرد اخلاقی پرستاران و پرسشنامه میزان رعایت کدهای اخلاق حرفه­ای مامایی به صورت برخط، قبل و یک ماه پس از اتمام مداخله توزیع گردید. داده­ها با نرم­افزار SPSS ورژن 16 تحلیل شد. یافته­ها: در مجموع 59 دانشجو وارد مطالعه شد. بین نمره عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش الگومدار به عنوان مداخله، همبستگی مثبت و معناداری در گروه دانشجویان پرستاری (554/0 , r=  000/0p=) و همبستگی مثبت اما غیرمعنادار در گروه دانشجویان مامایی وجود داشت (324/0, r=  23/0p=). همبستگی ضعیف غیر معنادار بین  نمره پایان­ترم اخلاق با نمرات عملکرد اخلاقی قبل و بعد از آموزش، در هر دو گروه دانشجویان وجود داشت. دانشجویان پرستاری مذکر عملکرد اخلاقی بهتری بعد از مداخله داشتند و سن بر عملکرد اخلاقی تاثیری نداشت. نتیجه­گیری: میزان عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری پس از آموزش الگومدار افزایش معناداری داشت. توصیه می­شود اثر بخشی روش­های مختلف آموزشی بر تقویت عملکرد اخلاقی دانشجویان پرستاری و مامایی بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، الگومداری، اخلاق حرفه ای، پرستاری، مامایی

عنوان انگلیسی Investigating the effect of role-modeled professional ethics training on the nursing and midwifery students' ethical performance: a semi-experimental study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Teaching way of professional ethics could guarantee the ethical performance of nurses and midwives. The aim of this study was to investigate the effect role-modeled professional ethics training on the moral performance of nursing and midwifery students. Materials and methods: This semi-experimental single-group before-after study was conducted in two separate groups of nursing and midwifery students in the census method and through role-modeled professional ethics training in six sessions for each five students' group in different wards. To collect data, online nurses' moral performance questionnaire and midwifery codes of ethics questionnaire were distributed before and one month after the intervention. Data were analyzed with SPSS version 16 software. Results: A total of 59 students entered in the study. There was a positive and significant correlation between moral performance score before and after role-modeled training as intervention in nursing students' group (p=0.000 r=0.554) and insignificant positive correlation in midwifery students' group (p=0.23 r=0.324). There was an insignificant poor correlation between the ethics class score and the moral performance scores before and after role-modeled training in both groups. Male nursing students had better moral performance after intervention and age had no effect on moral performance. Conclusion: The moral performance of nursing students increased significantly after role-modeled training. Further studies are recommended to investigate the effectiveness of different teaching methods on strengthening the moral performance of nursing and midwifery students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Education, role modeling, professional ethics, nursing, midwifery

نویسندگان مقاله اعظم سلطانی نژاد | Azam Soltaninejad


نسیبه سالاری | 4. Nasibeh Salari


ندا دستیار | Neda Dastyar



نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1608-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش در پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات