|
علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
پیشبینی سطح فعالیت بدنی دختران نوجوان بر اساس سواد بدنی ادراک شده: نقش میانجی تواناییهای شناختی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: با توجه به اهمیت شناخته شده فعالیت بدنی در تعیین سطح سلامت افراد بخصوص کودکان و نوجوانان، شناسایی عوامل پیشبینی کننده سطح فعالیت بدنی میتواند در ارائه راهکارهای موثر در بهبود سلامت این گروه موثر باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سطح سواد بدنی ادراک شده با میانجیگری تواناییهای شناختی در پیشبینی میزان فعالیت بدنی دختران نوجوان انجام شد. روش کار: برای انجام این مطالعه همبستگی توصیفی 484 دختر 18-12 ساله، به روش نمونهگیری تصادفی، از بین دانشآموزان مدارس شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سواد بدنی ادراک شده ، نسخه کوتاه پرسشنامه فعالیتهای بدنی بینالمللی و پرسشنامه تواناییهای شناختی استفاده شد. تحلیل دادههای با استفاده از نرم افزارهای Amos و SPSS نسخهی 26 انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد مسیر سواد بدنی ادراک شده به توانایی شناختی، مسیر توانایی شناختی به فعالیت بدنی و مسیر مستقیم سواد بدنی ادراک شده به فعالیت بدنی به لحاظ آماری معنیدار است (01/0P<). بر اساس مدل پیشنهادی پژوهش، اثر میانجی توانایی شناختی در رابطه بین سواد بدنی ادراک شده و فعالیت بدنی معنیدار است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد افزایش سطح سواد بدنی ادراک شده دختران نوجوان و بالا بردن توانایی شناختی آنها میتواند به افزایش سطح مشارکتشان در فعالیتهای بدنی منجر شود.مقدمه: با توجه به اهمیت شناخته شده فعالیت بدنی در تعیین سطح سلامت افراد بخصوص کودکان و نوجوانان، شناسایی عوامل پیشبینی کننده سطح فعالیت بدنی میتواند در ارائه راهکارهای موثر در بهبود سلامت این گروه موثر باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سطح سواد بدنی ادراک شده با میانجیگری تواناییهای شناختی در پیشبینی میزان فعالیت بدنی دختران نوجوان انجام شد. روش کار: برای انجام این مطالعه همبستگی توصیفی 484 دختر 18-12 ساله، به روش نمونهگیری تصادفی، از بین دانشآموزان مدارس شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه سواد بدنی ادراک شده ، نسخه کوتاه پرسشنامه فعالیتهای بدنی بینالمللی و پرسشنامه تواناییهای شناختی استفاده شد. تحلیل دادههای با استفاده از نرم افزارهای Amos و SPSS نسخهی 26 انجام پذیرفت. یافتهها: نتایج حاصل نشان داد مسیر سواد بدنی ادراک شده به توانایی شناختی، مسیر توانایی شناختی به فعالیت بدنی و مسیر مستقیم سواد بدنی ادراک شده به فعالیت بدنی به لحاظ آماری معنیدار است (01/0P<). بر اساس مدل پیشنهادی پژوهش، اثر میانجی توانایی شناختی در رابطه بین سواد بدنی ادراک شده و فعالیت بدنی معنیدار است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد افزایش سطح سواد بدنی ادراک شده دختران نوجوان و بالا بردن توانایی شناختی آنها میتواند به افزایش سطح مشارکتشان در فعالیتهای بدنی منجر شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانایی شناختی، فعالیت بدنی، سواد بدنی، نوجوان، معادلات ساختاری |
|
عنوان انگلیسی |
Predicting the physical activity level of adolescent girls based on perceived physical literacy: the mediating role of cognitive abilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Considering the well-known importance of physical activity in determining the health level of people, especially children and teenagers, identifying factors predicting the level of physical activity can be effective in providing effective strategies to improve the health of this group. Therefore, the present research was conducted with the aim of identifying the role of perceived physical literacy level with the mediation of cognitive abilities in predicting the amount of physical activity of adolescent girls. Methods: To carry out this descriptive correlational study, 484 girls aged 12-18 were selected by random sampling from the students of schools in Semnan city in the academic year of 2021-2022. To collect data, three Perceived Physical Literacy Questionnaires, short version of International Physical Activity Questionnaire and cognitive abilities questionnaire were used. Data analysis was done using Amos and SPSS version 26 software. Results: The results showed that the path of perceived physical literacy to cognitive ability, the path of cognitive ability to physical activity and the direct path of perceived physical literacy to physical activity are statistically significant (P< 0.01). According to the proposed research model, the mediating effect of cognitive ability in the relationship between perceived physical literacy and physical activity is significant. Conclusion: The results of the present study showed that increasing the level of perceived physical literacy of adolescent girls and increasing their cognitive ability can lead to an increase in their participation in physical activities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
cognitive ability, physical activity, physical literacy, adolescent, structural equations |
|
نویسندگان مقاله |
عذرا احمدی | Azra Ahmadi Al-Zahra Campus of Farhangian University, Semnan Province دانشگاه فرهنگیان سمنان
مریم خالصی | Maryam Khalesi Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University دانشگاه شاهد، دانشگده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی
مجتبی رجب پور | Mojtaba Rajabpour Semnan University of Medical Sciences. دانشگاه علوم پزشکی سمنان، گروه فیزیولوژی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1093-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سایر |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|