علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی پیش‌بینی سطح فعالیت بدنی دختران نوجوان بر اساس سواد بدنی ادراک شده: نقش میانجی توانایی‌های شناختی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به اهمیت شناخته شده فعالیت بدنی در تعیین سطح سلامت افراد بخصوص کودکان و نوجوانان، شناسایی عوامل پیش­بینی کننده سطح فعالیت بدنی می­تواند در ارائه راهکارهای موثر در بهبود سلامت این گروه موثر باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سطح سواد بدنی ادراک شده با میانجی­گری توانایی­های شناختی در پیش­بینی میزان فعالیت بدنی دختران نوجوان انجام شد. روش کار: برای انجام این مطالعه همبستگی توصیفی 484 دختر 18-12 ساله، به روش نمونه­گیری تصادفی، از بین دانش­آموزان مدارس شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه سواد بدنی ادراک شده ، نسخه کوتاه پرسشنامه فعالیت­های بدنی بین­المللی و پرسشنامه توانایی­های شناختی استفاده شد. تحلیل داده­های با استفاده از نرم افزارهای Amos و SPSS نسخه­ی 26 انجام پذیرفت. یافته­ها: نتایج حاصل نشان داد مسیر سواد بدنی ادراک شده به توانایی شناختی، مسیر توانایی شناختی به فعالیت بدنی و مسیر مستقیم سواد بدنی ادراک شده به فعالیت بدنی به لحاظ آماری معنی­دار است (01/0P<). بر اساس مدل پیشنهادی پژوهش، اثر میانجی توانایی شناختی در رابطه بین سواد بدنی ادراک شده و فعالیت بدنی معنی­دار است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد افزایش سطح سواد بدنی ادراک شده دختران نوجوان و بالا بردن توانایی شناختی آنها می­تواند به افزایش سطح مشارکتشان در فعالیت­های بدنی منجر شود.مقدمه: با توجه به اهمیت شناخته شده فعالیت بدنی در تعیین سطح سلامت افراد بخصوص کودکان و نوجوانان، شناسایی عوامل پیش­بینی کننده سطح فعالیت بدنی می­تواند در ارائه راهکارهای موثر در بهبود سلامت این گروه موثر باشد. لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی نقش سطح سواد بدنی ادراک شده با میانجی­گری توانایی­های شناختی در پیش­بینی میزان فعالیت بدنی دختران نوجوان انجام شد. روش کار: برای انجام این مطالعه همبستگی توصیفی 484 دختر 18-12 ساله، به روش نمونه­گیری تصادفی، از بین دانش­آموزان مدارس شهرستان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از سه پرسشنامه سواد بدنی ادراک شده ، نسخه کوتاه پرسشنامه فعالیت­های بدنی بین­المللی و پرسشنامه توانایی­های شناختی استفاده شد. تحلیل داده­های با استفاده از نرم افزارهای Amos و SPSS نسخه­ی 26 انجام پذیرفت. یافته­ها: نتایج حاصل نشان داد مسیر سواد بدنی ادراک شده به توانایی شناختی، مسیر توانایی شناختی به فعالیت بدنی و مسیر مستقیم سواد بدنی ادراک شده به فعالیت بدنی به لحاظ آماری معنی­دار است (01/0P<). بر اساس مدل پیشنهادی پژوهش، اثر میانجی توانایی شناختی در رابطه بین سواد بدنی ادراک شده و فعالیت بدنی معنی­دار است. نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان داد افزایش سطح سواد بدنی ادراک شده دختران نوجوان و بالا بردن توانایی شناختی آنها می­تواند به افزایش سطح مشارکتشان در فعالیت­های بدنی منجر شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توانایی شناختی، فعالیت بدنی، سواد بدنی، نوجوان، معادلات ساختاری

عنوان انگلیسی Predicting the physical activity level of adolescent girls based on perceived physical literacy: the mediating role of cognitive abilities
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Considering the well-known importance of physical activity in determining the health level of people, especially children and teenagers, identifying factors predicting the level of physical activity can be effective in providing effective strategies to improve the health of this group. Therefore, the present research was conducted with the aim of identifying the role of perceived physical literacy level with the mediation of cognitive abilities in predicting the amount of physical activity of adolescent girls. Methods: To carry out this descriptive correlational study, 484 girls aged 12-18 were selected by random sampling from the students of schools in Semnan city in the academic year of 2021-2022. To collect data, three Perceived Physical Literacy Questionnaires, short version of International Physical Activity Questionnaire and cognitive abilities questionnaire were used. Data analysis was done using Amos and SPSS version 26 software. Results: The results showed that the path of perceived physical literacy to cognitive ability, the path of cognitive ability to physical activity and the direct path of perceived physical literacy to physical activity are statistically significant (P< 0.01). According to the proposed research model, the mediating effect of cognitive ability in the relationship between perceived physical literacy and physical activity is significant. Conclusion: The results of the present study showed that increasing the level of perceived physical literacy of adolescent girls and increasing their cognitive ability can lead to an increase in their participation in physical activities.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive ability, physical activity, physical literacy, adolescent, structural equations

نویسندگان مقاله عذرا احمدی | Azra Ahmadi
Al-Zahra Campus of Farhangian University, Semnan Province
دانشگاه فرهنگیان سمنان

مریم خالصی | Maryam Khalesi
Department of Physical Education and Sports Sciences, Faculty of Humanities, Shahed University
دانشگاه شاهد، دانشگده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی

مجتبی رجب پور | Mojtaba Rajabpour
Semnan University of Medical Sciences.
دانشگاه علوم پزشکی سمنان، گروه فیزیولوژی


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1093-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات