|
ارگونومی، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۴۱-۴۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی اثربخشی آموزش ارگونومی به روش شبه آسکی در دانشجویان علوم پزشکی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلالات اسکلتی-عضلانی یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر غفلت از اصول ارگونومی می باشد. استفاده روز افزون از کامپیوتر در دانشجویان ممکن است چنین آسیب هایی را در پی داشته باشد. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف تعیین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی و ارزیابی اثربخشی یک مداخله آموزشی ارگونومیک در دانشجویان اجرا شد. مواد و روش ها: این مطالعه مقطعی و مداخله ای در گروهی از دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی انجام پذیرفت. نمونه ها به روش آسان انتخاب گردیدند. در مرحله نخست، داده ها با استفاده از یک فرم محقق ساخته و پرسشنامه استاندارد نوردیک جمع آوری شد. سپس کتابچه ای جهت آشنایی با اصول ارگونومی در کار با کامپیوتر (مداخله آموزشی) در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در مرحله دوم، اثربخشی مداخله، در 42 تن از دانشجویان از طریق آزمون کتبی و آزمون شبه آسکی مورد ارزیابی قرار گرفت. جهت پردازش داده ها از نرم افزار Spss15، شاخص های آمار توصیفی و تحلیلی استفاده شد. یافته ها: از 205 دانشجوی شرکت کننده در مرحله نخست، 44/62 درصد (128 نفر) طی سال گذشته حداقل در یک ناحیه از سیستم اسکلتی-عضلانی دچار درد یا ناراحتی بوده اند، حال آنکه کمتر از 10 درصد آنان از ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر آگاهی داشتند. پس از واگذاری مطلب آموزشی، آگاهی دانشجویان از ملاحظات ارگونومیک در کار با کامپیوتر بطور معنی داری (001/0>p) بهبود یافته و عملکرد بیش از 95 درصد از آنان متوسط یا خوب ارزیابی شد. نتیجه گیری: مداخله آموزشی بر آگاهی دانشجویان در خصوص ملاحظات ارگونومیک کار با کامپیوتر موثر بود. اما پیشگیری از اختلالات اسکلتی عضلانی علاوه بر آموزش، نیازمند تدابیر مکمل مانند حذف عوامل خطر و کنترل های مدیریتی می باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Evaluation of the effectiveness of ergonomics training course among medical students using quasi-OSCE method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Musculoskeletal disorders (MSDs) are inevitable consequences of ergonomic principles neglect. Increasing use of computer by students may result these disorders. Therefore, the present study was conducted to determine the prevalence of MSDs and evaluate the effectiveness of ergonomics training intervention among University students. Materials and Methods: This interventional and cross-sectional study was performed among a group of medical and paramedical students. Samples were chosen by simple method. In the first stage, data were gathered by means of a self-made measurement and Nordic Musculoskeletal Questionnaire (NMQ). Furthermore, an educational booklet regarding the principles of ergonomics in computer using (educational intervention) was offered to the subjects. In the second stage of the study, evaluation of the effectiveness of intervention was evaluated using a written exam and a quasi-objective structured clinical examination (quasi-OSCE) test. Data were analyzed by SPSS15, descriptive and analytical statistical indexes. Results: From 205 students participated in the first round of the study, results showed that 66.44% of them (128 persons) reported at least one complain or limitation in their musculoskeletal system during past year. Less than 10% of the participants were aware about the considerations of ergonomics principals during computer use. After submission of the educational materials, their awareness about the ergonomics considerations in computer use significantly improved (p< 0.001) and more than ninety five percent of them had good or medium performance after intervention. Conclusion: Training program was effective on the awareness of ergonomics principles in computer use. However, prevention of musculoskeletal disorders requires complementary measures such as elimination of risk factors and administrative controls. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آرام تیرگر | aram tirgar babol university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
زهرا آقالری | zahra aghalari babol university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
فاطمه سالاری | fatemeh salari babol university of medical sciences دانشگاه علوم پزشکی بابل سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-459-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/300/article-300-279379.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|