مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۲، شماره ۴، صفحات ۳۵-۴۳

عنوان فارسی خصوصیات تایر در خودروهای تاکسی درونشهری بر سطح مواجهه با ارتعاش تمام بدن رانندگان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رانندگان تاکسی به طور مکرر با ارتعاش تمام بدن مواجهه دارند که موجب کمردرد، اختلالات گوارشی می‌گردد. به دلیل وابستگی این نوع ارتعاش از وضعیت اجزاء خودرو، این مطالعه باهدف تأثیر مشخصه‌های تایر بر کاهش مقدار ارتعاش وارده بر تمام بدن راننده تاکسی پژو 405 انجام گرفت. روش کار: در این مطالعه تجربی، درحالی‌که میزان باد لاستیک، دور موتور، شیب جاده، تعداد سرنشین، سرعت خودرو، نوع فنرها و کمک‌فنرها ثابت می‌باشد، مقدار مشخصه‌های ارتعاش تمام مطابق با استاندارد ISO2631-1 در هر یک از حالت‌های: لاستیک بدون تیوب ثابت و سیال درون آن متغیر (هوای معمولی یا گاز نیتروژن) و همچنین نوع باد لاستیک ثابت و وضعیت وجود تیوب متغیر (تیوب دار یا بدون تیوب) در جاده آسفالت اندازه‌گیری و محاسبه گردید. سپس تأثیر تغییرات با استفاده از آزمون آماری مناسب بررسی گردید. یافته‌ها: بعد از جایگزینی نیتروژن به جای هوای معمولی و لاستیک بدون تیوپ به جای تیوب‌دار، میانگین شتاب rms در محور Z (محور غالب)، شتاب rms معادل 8 ساعته A(8) و فاکتور قله کاهش یافت (05/0 > P). همچنین میانگین مقدار A(8) از ناحیه خطرات بهداشتی (9/0 > m/s2) به ناحیه احتیاط (45/0-9/0 m/s2) کاهش یافت و مقدار آن (8/0 m/s2) می‌باشد. نتیجه‌گیری: مقدار ارتعاش وارده بر تمام بدن راننده تاکسی پژو 405 به وضعیت وجود تیوب و نوع باد لاستیک حساس می‌باشد و می‌توانیم با تغییر این مشخصه‌های تایر، میزان ارتعاش تمام بدن را به کمتر از حد بالای خطرات بهداشتی (9/0 m/s2) کاهش دهیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تایر ارتعاش تمام بدن تاکسی راننده

عنوان انگلیسی Influence of Tire Characteristics of Interurban Taxis on Exposure Level to Drivers Whole-Body Vibrations
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Taxi drivers’ exposure to repeat whole-body vibrations can cause back pain and digestive disorders. Since this type of vibration depends on the car components, this study was carried out to determine the influence of tire characteristics on the amount of whole-body vibrations transmitted to the Peugeot 405 taxi drivers. Methods: In this experimental study, vibration characteristics were measured according to the ISO2631-1 with each of the statuses: tubeless tires fixed and fluid in it (normal air or nitrogen) and also the fluid in the tires fixed with tubes or tubeless on asphalt-paved road. Other variables including tire pressure, engine speed, road gradient, number of passengers, springs, and shock absorbers were kept constant. Then the effect of changes was analyzed using an appropriate statistical test. Results: After changing nitrogen to normal air and tubeless tires to tube, the average of RMS in Z-axis, eight-hour equivalent acceleration A(8) and crest factor were reduced (P < 0.05). Also, A(8) reduced from health risk zone (> 0.9 m/s2) to caution zone (0.45-0.9 m/s2) with a value of 0.8 m/s2. Conclusions: The amount of vibration transmitted to the whole body is sensitive to existence of tubes and tires inflation so that we can reduce the amount of whole-body vibration to lower than the upper limit of the health risk by changing the characteristics of the tire.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Tire Whole-Body Vibrations Taxi Driver

نویسندگان مقاله میلاد درخشان جزری | milad derakhshanjazari
department of occupational health
دانشکده بهداشت

محمدرضا منظم | mohammadreza monazzam
department of occupational health
دانشکده بهداشت

مصطفی حسینی | mostafa hosseini
department of occupational health
دانشکده بهداشت

سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran


سامان دستاران | saman dastaran



نشانی اینترنتی http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-178-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1809/article-1809-282952.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات