|
مهندسی بهداشت حرفه ای، جلد ۱، شماره ۳، صفحات ۱۹-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تجزیه و تحلیل علل ریشهای حوادث فرایندی ایستگاههای تقلیل فشار گاز شهری با استفاده از تکنیک های تحلیل خطرات عملکردی و تحلیل پاپیونی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه وهدف: جهت کنترل و پیشگیری از حوادث توجه به علل ریشهای وقوع حوادث بسیار حائز اهمیت است. ریسک ایمنی واحدی فرآیندی واقع شده در کلان شهرها بایستی همواره تحت کنترل و مطابق با معیارهای پذیرش ریسک جامعه باشد. در همین راستا، مطالعه حاضر با هدف شناسایی نقصهای عملکردی و تحلیل علل ریشهای و پیامدهای نهایی ناشی از انتشار گاز در ایستگاههای تقلیل فشار شهری انجام گرفت. روش بررسی: نخست با بکارگیری همزمان دو روش آنالیز خطرات عملکردی ( FuHA ) و حالات شکست و تجزیه و تحلیل اثرات آن ( FMEA ) شناسایی محلهای وقوع شکست به همراه آنالیز کیفی ریسک آنها انجام گرفت. جهت شناسایی و تجزیه و تحلیل علل وقوع حادثه از روش آنالیز پاپیونی) Tie (Bow استفاده گردید. یافتهها: احتمال وقوع رویداد اصلی مورد نظر (نشت گاز سنسینگ) ، برابر71/0و نرخ وقوع آن 24/1 در سال است. رفتارهای ناایمن (36/0= FP و 446/0= ) بیشترین و علل مکانیکی (133/0= FP و 142/0= ) کمترین سهم در وقوع رویداد اصلی داشتند. در بین پیامدهای نهایی شناسایی شده، انفجار ابر بخار ( VCE ) دارای بیشترین احتمال وقوع (216/0= FP ) و نرخ وقوع(243/0= ) بود. نتیجهگیری: پیشگیری از وقوع علل ریشهای و توجه به علل انسانی سهم قابلتوجهی در کنترل حوادث واحدهای فرآیندی دارد. در روش ترکیبی مورد استفاده در این مطالعه، در صورتیکه نقش موانع در برابر وقوع علل ریشهای و پیامدهای نهایی در نظر گرفته شود، میتواند یک روش مناسب برای شناسایی علل ریشهای و کنترل مخاطرات فرآیندی باشد . |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Analysis of Root Causes of Major Process Accident in Town Border Stations (TBS) using Functional Hazard Analysis (FuHA) and Bow tie Methods |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and objective: To control and prevention of accidents, attention to root causes of accident occurrence is very important. Safety risk of process units located in metropolis, must be always under control and in accordance with risk acceptance criteria of the community. In this regard, the purpose of this study is identification of functional failures, root cause analysis and incident outcomes arising from gas release in the Town Border Stations (TBS). Materials and method: Using at the same time of both methods the Functional Hazard Analysis (FuHA) and Failure Mode & Effect Analysis (FMEA), identification of the failure locations and qualitative risk analysis were carried out. For identification and analysis of the causes accident, Bow tie analysis method was also used. Results: Occurrence probability of identified top events was 0.71 and its failure rate was 1.24 per year. Unsafe behavioral (FP=0.36, &lambda=0.446) and mechanical causes (FP= 0.133, &lambda= 0.142) had highest and lowest the contribution in the top event occurrence. Vapor cloud explosion (VCE) had the highest probability (0.261) and failure rate (0.243) among the all identified incidents outcomes. Conclusion: Prevention of the root causes and attention to the human factors have the considerable contribution in accident control in the process units. In the combined approach used in present study, if are considered to be, the barriers role against of the root causes and incident outcomes occurrence, it could be an appropriate approach for identification of root causes and control of the hazards process. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه خسروی راد | khosravirad fatemeh
اسماعیل زارعی | zarei esmaeil
ایرج محمد فام | mohammadfam iraj
اسماعیل شجاع | shoja esmaeil
|
|
نشانی اینترنتی |
http://johe.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-58-4&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1809/article-1809-282990.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|