علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۵۲-۲۶۲

عنوان فارسی کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: قلدری در مدرسه نوعی خشونت میان‌فردی است که ممکن است پیامدهای تحصیلی و اجتماعی کوتاه‌مدت و بلندمدت نامطلوبی به دنبال داشته باشد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف تعیین کارآمدی آموزش پیشگیری از قلدری بر رفتارهای قلدرمآبانه و همدلانه و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان صورت گرفت.
مواد و روش ها: این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون و پیگیری انجام گرفت. در این پژوهش، جامعه‌ی آماری شامل تمام دانش‌آموزان پسر 12 الی 15ساله‌ی مقطع متوسطه‌ی اول شهر اصفهان بودند. برای اجرای پژوهش، تعداد 30 نفر از دانش آموزان نام‌برده که دارای نمره‌ی برش میانگین به بالا در پرسش‌نامه‌ی رفتار قلدری بودند، به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. سپس، برای ارزیابی پیش‌آزمون، دانش‌آموزان پرسش‌نامه‌های رفتار قلدری اسپلیچ و هالت (2001) و همدلانه‌ی ووزن و همکاران (2015) و اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984) را تکمیل کردند. در مرحله‌ی بعد، گروه آزمایش آموزش پیشگیری از قلدری اکبری بلوط‌بندگان (1398) را دریافت کردند و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکردند. داده‌ها از طریق تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که در مراحل پس‌آزمون و پیگیری، در متغیرهای رفتارهای قلدری، اهمال‌کاری تحصیلی، رفتارهای همدلانه و ابعاد این متغیرها، بین گروه کنترل و گروه آزمایش یا آموزش پیشگیری از قلدری، تفاوت معناداری وجود دارد (0/001P<). میزان تأثیر آموزش پیشگیری از قلدری بر کاهش رفتارهای قلدری و اهمال‌کاری تحصیلی و افزایش رفتارهای همدلانه در پس‌آزمون، به‌ترتیب، برابر با 0/94، 0/89 و 0/63 و در مرحله‌ی پیگیری، 0/93، 0/90 و 0/60 بود.
نتیجه‌گیری: بنابراین می‌توان گفت درصورتی‌که برنامه‌ی پیشگیری از قلدری در مدارس و مکان‌های آموزشی برای کودکان و دانش‌آموزان ارائه شود، از بروز رفتارهای قلدری و اهمال­کاری تحصیلی جلوگیری و همدلی در آن‌ها ایجاد می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قلدری، همدلی، اهمال‌کاری تحصیلی

عنوان انگلیسی Effectiveness of Bullying Prevention Training on Bullying and Empathetic Behaviors and Academic Procrastination among Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Bullying in schools is a type of interpersonal violence that can have adverse short-term and long-term academic and social consequences. Therefore, the present study was conducted to determine the effectiveness of bullying prevention education on bullying, empathetic behaviors, and academic procrastination among students.
Materials and Methods: This semi-experimental research was carried out with a pretest-posttest and follow-up design. The statistical population included all boy students aged 12 to 15 in a secondary school in Isfahan City. To carry out the research, 30 of the mentioned students with an average or higher cut-off score in the bullying behavior questionnaire were purposefully selected. To evaluate the pre-test, the students completed the Bullying Behavior Questionnaire by Splich and Hallett (2001), the Empathic Behavior Questionnaire by Vossen et al. (2015), and the Academic Procrastination by Solomon and Rothblum (1984). In the next step, the experimental group received bullying prevention training proposed by Akbari Balootbangan (2018), while the control group received no training. The data was analyzed through analysis of variance with repeated measurement variance.
Results: The results showed that, in the post-test and follow-up stages, there was a significant difference in the variables of bullying behaviors, academic procrastination, empathic behaviors, and the dimensions of these variables between the control group and the experimental or bullying prevention training group (P<0.001). The effect of bullying prevention training on reducing bullying behaviors and academic procrastination and increasing sympathetic behaviors was in the post-test 0.94, 0.89, and 0.63, respectively, and 0.93, 0.90, and 0.60 in the follow-up phase.
Conclusion: Therefore, it can be said that if the bullying prevention program is provided in schools and educational places for children and students, it will prevent the occurrence of bullying behavior and academic procrastination and lead to the learning of empathy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic procrastination, Bullying, Empathy

نویسندگان مقاله ریحانه معینی فر | Reyhaneh Moeinifar
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

علی مهداد | Ali Mehdad
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

غلامرضا منشئی | Gholamreza Manshaee
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran
گروه روانشناسی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1179-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی و روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات