|
علمی پژوهان، جلد ۲۱، شماره ۴، صفحات ۲۹۵-۳۰۴
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربردپذیری فناوری کمکی در آموزش و درمان کودکان مبتلا به طیف اوتیسم: مطالعهی مروری نظام مند |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: هدف از مطالعهی حاضر بررسی کاربردپذیری فناوری کمکی در آموزش و درمان کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بود که بهصورت مروری نظاممند انجام شد. مواد و روش ها: در این مطالعه، با جستوجوی کلیدواژههایی از قبیل اختلال طیف اوتیسم، درمان، آموزش و فناوری کمکی در پایگاههای اطلاعاتی خارجی، شامل ساینس دایرکت (Science direct)، سیجپاپ (SAGE)، پایگاه اطلاعرسانی اریک (ERIC)، کتابخانهی آنلاین ویلی (Wiley Online Library)، اسپرینگر (Springer)، مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی (پابمد) (Pubmed)، مرکز اطلاعات جهانی پروکوئست (Proquest) و گوگل اسکالر (Google Scholar)، تمام مقالات در بازهی زمانی 2010 تا 2021 بررسی شد. تعداد کل مقالات انگلیسی یافتشده با کلیدواژههای ذکرشده، 280 بوده است. پس از تنظیم و اعمال معیارهای ورود و خروج، در نهایت، 12 مقاله بهطور کامل و دقیق مطالعه شد. یافتهها: یافتههای این پژوهشها نشان داد که فناوری کمکی در آموزش و درمان کودکان طیف اوتیسم اثربخش است و میتوان از این فناوری بهعنوان ابزاری کمکی در آموزش و درمان این کودکان استفاده کرد. نتیجهگیری: بر اساس نتایج مطالعهی حاضر، پیشنهاد میشود که از فناوریهای نوین بهعنوان ابزاری کمکآموزشی، در محیطهای درمانی و آموزشی، برای مبتلایان به طیف اوتیسم استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال طیف اوتیسم، فناوری کمکی، آموزش، درمان |
|
عنوان انگلیسی |
The Applicability of Assistive Technology in the Education and Treatment of Children with Autism: A Systematic Review |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: This study aimed to investigate the applicability of assistive technology in the education and treatment of children with autism spectrum disorders, which was done in a systematic review. Materials and Methods: By searching keywords such as autism spectrum disorder, treatment, education, and assistive technology in foreign databases, including Science Direct, Sage Pop, Eric's Information Base, Wiley Online Library, Springer, National Center for Biotechnology Information (PubMed), ProQuest Global Information Center, all articles between 2010 and 2021 were reviewed. A total of 280 English-language articles with the mentioned keywords were found. After applying the inclusion and exclusion criteria, 12 articles were fully and carefully examined. Results: The results of these studies show that assistive technology is effective in the education and treatment of children with autism and can be used as an aid in the education and treatment of these children. Conclusion: Therefore, it is suggested that new technologies be used as an educational aid in therapeutic and educational settings for the autism spectrum. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Assistive technology, Autism spectrum disorder, Education, Treatment |
|
نویسندگان مقاله |
الهام شفیعی | elham shafiee Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational, University of Tehran, Tehran, Iran روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی اکبر ارجمندنیا | Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سوگند قاسم زاده | Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
سعید حسن زاده | Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
مسعود غلامعلی لواسانی | Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran گروه روانشناسی، دانشکدهی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1177-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
پزشکی و علوم بالینی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقالات مروری نظام مند |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|