ارگونومی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تعیین بار کاری ذهنی و بررسی میزان تأثیر آن در تغییر مؤلفه‌های خلقیات رانندگان تاکسی درون شهری شهر قزوین
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: از جمله مهم­ترین نگرانی‌­های جوامع امروزی، حوادث جاده‌­ای، خسارات و تلفات مربوط به آن می‌­باشد. بار کاری ذهنی یکی از اصلی‌­ترین عوامل انسانی بوده که خود می­‌تواند سبب بروز عوامل دیگری نظیر استرس و خشم شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی بار کاری ذهنی و میزان تأثیر آن در تغییر مؤلفه‌­های خلقیات رانندگان انجام شده است.
روش ­کار: 88 راننده تاکسی گردشی شهر قزوین جهت بررسی مؤلفه­‌های موردنظر در این مطالعه شرکت کردند. از پرسشنامه بارکاری ذهنی دالی جهت ارزیابی بارکاری ذهنی و از پرسشنامه پومز جهت سنجش مؤلفه‌­های خلقیات رانندگان استفاده شد. بر اساس سناریوی طراحی‌شده رانندگی در مسیرهای پرترافیک، متغیرهای موردنظر مورد ارزیابی قرار گرفتند و به­ منظور بررسی ارتباط میان آن­‌ها از آزمون­ t زوجی و آنالیز همبستگی پیرسون در نرم­افزار SPSS نسخه 24 استفاده گردید.
یافته‌هامیانگین سابقه کار و سن رانندگان برابر با 60/46 و 47/13 سال با انحراف معیار 12/10 و 39/9 سال بود. یافته­‌های به دست­‌آمده نشان ­داد که با رانندگی در مسیرهای پرترافیک، برمیزان میانگین بارکاری ذهنی رانندگان به­ مراتب افزوده ­شده و این افزایش معنادار می­‌باشد(001/0>P). با افزایش بارکاری ذهنی رانندگان، از برخی مؤلفه‌­های خلقیات که جنبه مثبتی دارند (مانند شادکامی و سرزندگی) ((157/0=p) (143/0- =r) ،(050/0=p) (646/0- =r)) کاسته و بر مؤلفه خلقی افسردگی رانندگان افزوده شده است (*248/0 =p) (020/0=r).
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌­های حاصل از مطالعه، نتیجه حاصل شد که با تداوم فعالیت رانندگی، بر میزان بار کار ذهنی رانندگان افزوده شده ولی ارتباطی مبنی بر تأثیر این مؤلفه بر مؤلفه­‌های خلقیات مشاهده نشد.


کلیدواژه‌های فارسی مقاله بارکاری ذهنی، خلقیات، ترافیک، رانندگی.

عنوان انگلیسی Determining the mental workload and investigating its effect on changing the mood components of taxi drivers in the city of Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Among the most important concerns of today's societies are road accidents, damages and casualties related to them. Mental workload is one of the main human factors that can cause other factors such as stress and anger. The present study was conducted with the aim of investigating the mental workload and its effect on changing components of drivers' moods.
Methods: 88 tour taxi drivers of Qazvin city participated in this study to investigate the desired components. Dolly's mental load questionnaire was used to evaluate mental load and POM's questionnaire was used to measure drivers' mood components. Based on the designed scenario of driving in high-traffic roads, the desired variables were evaluated, and in order to check the relationship between them, paired t-test and Pearson correlation analysis were used in SPSS version 24 software.
Results: The average work history and age of the drivers were 46.60 and 13.47 years with a standard deviation of 10.12 and 9.39 years. The obtained findings showed that by driving in high-traffic roads, the average mental workload of drivers increased many times and this increase was significant (P<0.001). With the increase on mental workload of the drivers, from some mood components that have a positive aspect (such as happiness and vitality) (r=- 0.143) (p=0.157), (r=- 0.646) (p= 0.050) decreased and the mood component of drivers' depression was increased (r= 0.020) (p = 0.248*).
Conclusion: Based on the findings of the study, it was concluded that with the continuation of the driving activity, the amount of mental workload of the drivers increased, but there was no correlation regarding the effect of this component on the mood components.


کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental workload, Moods, traffic, driving.

نویسندگان مقاله حانیه عبدی | Hanieh Abdi
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

سید ابوالفضل ذاکریان | Seyed Abolfazl Zakerian
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه مهندسی بهداشت حرفه‌ای، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

کمال اعظم | Kamal Azam
Department of Epidemiology and Biostatistics, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

پیام خانلری بانیارانی | Payam Khanlari Baniyarani
Department of Occupational Health Engineering, School of Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran



نشانی اینترنتی http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7394-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات