مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: در سال‌های اخیر، اثربخشی مداخلات آموزشی در روان‌کاوی در درمان بیماری‌های مزمن مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است.
مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند دارای اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله جمع آوری شد. گروه مداخله 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قبل از مداخلات استرس (7.6±13.31)، اضطراب (3.33±4.11) و افسردگی (93/5±26/10) در مادران هر دو گروه تفاوت معنی‌داری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش دهد و تفاوت آماری معنی داری را نشان دهد (P≤0.05)
نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی ذهن‌آگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه می‌شود از نتیجه‌گیری‌های پژوهش حاضر در طراحی روش‌های درمانی و برنامه های آموزشی برای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله استرس، اضطراب، افسردگی، ذهن آگاهی، مادران، اختلال یادگیری

عنوان انگلیسی Evaluating the Effect of Mindfulness Training on Anxiety, Stress, And Depression in Mothers with Children with Learning Disorder: A Randomized Clinical Trial
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: This study has been done to determine the effect of mindfulness group training on anxiety, stress, and depression in mothers with children with a learning disorder.
Materials and Methods: This clinical trial has been executed with the participation of 60 mothers with children with a learning disorder in Qazvin in 2021. The participants were divided into two groups control and intervention. The information was collected by using a demographic data checklist and DASS-21 questionnaire (before intervention, immediately after intervention, and two months after intervention) in both groups. The intervention group received 8 sessions. The data was analyzed by using descriptional statistics tests, T-test, and variance with repetitive amounts and through the R software.
Results: The results showed that the average scores before the interventions of stress (7.6±13.31), anxiety (3.33±4.11), and depression (10.26±5.93) in the mothers in both groups, had no meaningful difference. This intervention was able to significantly increase the stress, anxiety, and depression in mothers with children with a learning disorder in 2 months of follow-up after the intervention in the test group, in comparison with the control group, and illustrate a meaningful statistical difference (P˂0.05).

Conclusion: Based on the findings it can be concluded that mindfulness group training is influential on the amount of stress, anxiety, and depression in mothers with children with a learning disorder and it is recommended to use the conclusions of the current investigation in designing therapeutic and educational programs for parents with children with a learning disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله stress, anxiety, depression, mindfulness, mothers, learning disorder, learning disabilities

نویسندگان مقاله الهام حسن نیا | Elham Hasannia
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین

محمدعلی سلیمانی | MohammadAli Soleimani
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین

محمدرضا شیخی | Mohammadreza sheikhi
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین

احد علیزاده | Ahad Alizade
Qazvin University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی قزوین


نشانی اینترنتی http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1753-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش در پرستاری و مامایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات