|
مراقبت پرستاری و مامایی ابن سینا، جلد ۳۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای کودک مبتلا به اختلالات یادگیری: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: در سالهای اخیر، اثربخشی مداخلات آموزشی در روانکاوی در درمان بیماریهای مزمن مورد توجه قرار گرفته است. لذا این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی ذهن آگاهی بر اضطراب، استرس و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری انجام شده است. مواد و روش ها: این کارآزمایی بالینی با شرکت 60 مادر دارای فرزند دارای اختلال یادگیری در شهر قزوین در سال 1400 انجام شد. شرکت کنندگان به دو گروه کنترل و مداخله تقسیم شدند. اطلاعات با استفاده از چک لیست اطلاعات دموگرافیک و DASS-21 در هر دو گروه کنترل و مداخله جمع آوری شد. گروه مداخله 8 جلسه آموزش ذهن آگاهی را به صورت گروهی دریافت کردند. داده ها با استفاده از نرم افزار R مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که میانگین نمرات قبل از مداخلات استرس (7.6±13.31)، اضطراب (3.33±4.11) و افسردگی (93/5±26/10) در مادران هر دو گروه تفاوت معنیداری نداشت. این مداخله توانست استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند دارای اختلال یادگیری را در 2 ماه پیگیری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش دهد و تفاوت آماری معنی داری را نشان دهد (P≤0.05) نتیجهگیری: بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش گروهی ذهنآگاهی بر میزان استرس، اضطراب و افسردگی مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری تأثیرگذار است و توصیه میشود از نتیجهگیریهای پژوهش حاضر در طراحی روشهای درمانی و برنامه های آموزشی برای والدین دارای کودکان مبتلا به اختلال یادگیری استفاده شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
استرس، اضطراب، افسردگی، ذهن آگاهی، مادران، اختلال یادگیری |
|
عنوان انگلیسی |
Evaluating the Effect of Mindfulness Training on Anxiety, Stress, And Depression in Mothers with Children with Learning Disorder: A Randomized Clinical Trial |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objective: This study has been done to determine the effect of mindfulness group training on anxiety, stress, and depression in mothers with children with a learning disorder. Materials and Methods: This clinical trial has been executed with the participation of 60 mothers with children with a learning disorder in Qazvin in 2021. The participants were divided into two groups control and intervention. The information was collected by using a demographic data checklist and DASS-21 questionnaire (before intervention, immediately after intervention, and two months after intervention) in both groups. The intervention group received 8 sessions. The data was analyzed by using descriptional statistics tests, T-test, and variance with repetitive amounts and through the R software. Results: The results showed that the average scores before the interventions of stress (7.6±13.31), anxiety (3.33±4.11), and depression (10.26±5.93) in the mothers in both groups, had no meaningful difference. This intervention was able to significantly increase the stress, anxiety, and depression in mothers with children with a learning disorder in 2 months of follow-up after the intervention in the test group, in comparison with the control group, and illustrate a meaningful statistical difference (P˂0.05). Conclusion: Based on the findings it can be concluded that mindfulness group training is influential on the amount of stress, anxiety, and depression in mothers with children with a learning disorder and it is recommended to use the conclusions of the current investigation in designing therapeutic and educational programs for parents with children with a learning disorder. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
stress, anxiety, depression, mindfulness, mothers, learning disorder, learning disabilities |
|
نویسندگان مقاله |
الهام حسن نیا | Elham Hasannia Qazvin University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قزوین
محمدعلی سلیمانی | MohammadAli Soleimani Qazvin University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قزوین
محمدرضا شیخی | Mohammadreza sheikhi Qazvin University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قزوین
احد علیزاده | Ahad Alizade Qazvin University of Medical Sciences دانشگاه علوم پزشکی قزوین
|
|
نشانی اینترنتی |
http://nmj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1753-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش در پرستاری و مامایی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی اصیل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|