علمی پژوهان، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تدوین بسته‌ی ارتقای مهارت های زبانی مبتنی بر توان بخشی شناختی و تعیین اثربخشی آن بر عملکرد زبان بیانی کودکان دارای اختلال زبانی خاص
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: زبان یکی از مؤلفه ­های مهم رشد در کودکان است؛ بنابراین، هدف پژوهش حاضر تدوین بسته‌ی ارتقای مهارت ­های زبانی مبتنی بر توان­بخشی شناختی و تعیین اثربخشی آن بر عملکرد زبان بیانی کودکان دارای اختلال زبانی خاص بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش حاضر از نوع آمیخته‌ی اکتشافی بود. جامعه‌ی آماری در بخش کیفی مقالات علمی، نظر استادان دانشگاه و متخصصان بود. در بخش کیفی، داده‌های به‌دست‌آمده به روش تحلیل مضمون استقرایی تحلیل شدند و سپس، بسته‌ی مداخلاتی در ۱۲ جلسه تدوین و روایی محتوایی آن تأیید شد. بخش کمی پژوهش یک کارآزمایی بالینی بود و جامعه‌ی آماری آن شامل تمامی کودکان ۵ تا ۷ساله‌ی دارای اختلال زبانی خاص مراجعه­ کننده به کلینیک ­های خصوصی  گفتاردرمانی شهر بروجرد بود که از این میان، ۳۰ کودک با میانگین سنی ۰/۹۲±۶/۳۱ به روش نمونه­ گیری هدفمند انتخاب و به­ طور تصادفی، در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای مورد استفاده در پژوهش حاضر عبارت بودند از: نسخه‌ی چهارم مقیاس هوشی وکسلر کودکان، مصاحبه‌ی بالینی نیمه ­ساختاریافته و آزمون رشد زبان نیوکامر و هامیل. در نهایت، داده ­ها با استفاده از نرم­افزار SPSS-۲۴ با روش‏ تحلیل واریانس مکرر تحلیل شدند.
یافته‌ها: بر اساس نتایج به ­دست‌آمده، بین میانگین نمرات زبان بیانی در مراحل پیش­ آزمون، پس ­آزمون و پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت (۰/۰۱P <).
نتیجه‌گیری: در مجموع، می ­توان گفت که بسته‌ی ارتقای مهارت­ های زبانی مبتنی بر توان­ بخشی شناختی بر بهبود زبان بیانی کودکان با اختلال زبانی خاص مؤثر است و لذا، از این بسته می­ توان برای بهبود زبان بیانی کودکان  با اختلال زبانی خاص استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مهارت­های زبانی، زبان بیانی، توان­بخشی شناختی، کودکان دارای اختلال زبانی خاص

عنوان انگلیسی Development of A Language Skills Promotion Package Based on Cognitive Rehabilitation and Determining its Effectiveness on the Expressive Language Performance of Children with Specific Language Impairment
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Language is one of the most important components of growth in children. Therefore, this study aimed to develop a language skills improvement package based on cognitive rehabilitation and determine its effectiveness on the expressive language performance of children with specific language impairment (SLI).
Materials and Methods: The method of the current research was of mixed exploratory type. The statistical population in the qualitative section were scientific articles and the opinions of university professors and experts. In the qualitative phase, data were collected through deductive thematic analysis, and then a set of interventions was developed over 12 sessions, and its content validity was confirmed. The quantitative part of the research was a clinical trial, and its statistical population included all children aged 5-7 years with a specific language disorder who were referred to private speech therapy clinics in Borujerd, Iran, among which 30 children with an average age of 6.31 ± 0.92 were selected by purposive sampling method and randomly replaced in two experimental and control groups. The instruments used in this study were the fourth version of the Wechsler Intelligence Scale for Children, a semi-structured clinical interview, and the Newcomer and Hammill language development test. Finally, the data were analyzed using SPSS software (version 24) with analysis of variance with repeated measurements.
Results: Based on the obtained results, there was a significant difference between the mean expressive language scores in the pre-test, post-test, and follow-up stages (P<0.01).
Conclusion: In general, it can be said that the language skills promotion package based on cognitive rehabilitation is effective in improving the expressive language of children with SLI, and therefore, this package can be used as an intervention method to improve the expressive language of children with SLI.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children with specific language impairment, Cognitive rehabilitation, Expressive language, Language skills

نویسندگان مقاله پرستو شیرزادی | Parasto Shirzadi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سالار فرامرزی | Salar Faramarzi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سمیرا وکیلی | Samira Vakili
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

محمد پارسا عزیزی | Mohammad Parsa Azizi
Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1191-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده توانبخشی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات