|
علمی پژوهان، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تنظیم هیجان و عادات خواب کودکان مضطرب اجتماعی: آثار درمان شناختی رفتاری هیجان مدار |
|
چکیده فارسی مقاله |
سابقه و هدف: اختلال اضطراب اجتماعی در کودکان و نوجوانان، با برخی مشکلات روان شناختی همراه است که به درمان مؤثر نیاز دارند. هدف این مطالعه بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری هیجان مدار برتنظیم هیجان وعادات خواب کودکان دارای اضطراب اجتماعی بود. مواد و روش ها: این پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه ی پژوهش شامل دانش آموزان پایه های چهارم تا ششم ابتدایی شهر قم در سال تحصیلی ۱۳۹۹ بود. تعداد ۴۶ نفر از آن ها که نمراتشان درمقیاس اضطراب اجتماعی لایبویتز بالاتر از ۲۹/۵ بود، انتخاب وبه صورت تصادفی، به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. شرکت کنندگان در پیش آزمون چک لیست تنظیم هیجان و پرسشنامه ی عادات خواب کودکان را پاسخ دادند. سپس، گروه آزمایش به مدت ۱۶ جلسه در درمان شرکت کرد و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند. در نهایت، شرکت کنندگان پس آزمون را نیز پاسخ دادند و داده های حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS بررسی شد. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که پس از کنترل اثرهای پیش آزمون، تفاوت معناداری در ترکیب خطی متغیرهای تنظیم هیجان و عادات خواب دو گروه وجود داشت (۰/۰۶۳=المبدای ویلکز، P=۰/۰۰۱، F۱۰,۲۳=۳۴/۱۸۲). آزمون های تحلیل کوواریانس تک متغیره نیز افزایش معنادار تنظیم هیجان وکاهش معنادار بی ثباتی/منفی گرایی واختلالات خواب (به جز تأخیر در شروع خواب) را در گروه آزمایش پس از جلسات درمانی نشان داد. نتیجه گیری: درمان شناختی رفتاری هیجان مدار می تواند درمانی مهم و اثربخش برای تنظیم هیجان واختلالات خواب کودکان مضطرب اجتماعی باشد که به متخصصان سالمت روان مراجعه می کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تنظیم هیجان، عادات خواب، اضطراب اجتماعی، درمان شناختی رفتاری هیجان مدار، کودکان دبستانی |
|
عنوان انگلیسی |
Emotion Regulation and Sleep Habits in Socially Anxious Children: Effects of Emotion-Focused Cognitive-Behavioral Therapy |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Social anxiety disorder in children and adolescents is associated with some psychological problems that require effective treatment. In this regard, the present study aimed to investigate the effectiveness of emotion-focused cognitive behavioral therapy on emotion regulation and sleep habits of children with social anxiety. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted with a pretestposttest control group design. The research population included primary school students in the fourth to sixth grades in Qom City, Iran in 2019 academic year. In total, 46 students whose scores were higher than 29.5 in the Liebowitz Social Anxiety Scale, were selected and randomly assigned to intervention and control groups. The participants answered the pre-test Emotion Regulation Checklist and Children’s Sleep Habits Questionnaire. Afterward, the intervention group participated in 16 sessions of therapy and the control group remained on the waiting list. Finally, the participants were evaluated at the post-test stage and the collected data were examind by analysis of covariance and SPSS software. Results: Based on the results of multivariate analysis of covariance, after the control of pre-test effects, there was a significant difference in the linear combination of emotion regulation and sleep habits variables of the two groups (Wilks' lambda=0.063, F10,23=34.182, P=0.001). The tests of univariate analysis of covariance also showed a significant increase in emotion regulation and significant decrease in emotional lability/negativity and sleep disorders (except the sleep onset delay) in the intervention group after the theraputic sessions. Conclusion: Emotion-focused cognitive behavioral therapy is an important and effective threatment for emotion regulation and sleep habits in socially anxious children who are referred to mental health professionals. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Emotion regulation, Sleep habits, Generalized anxiety, Emotion-focused cognitive-behavioral therapy, Primary school children |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا بهرامی | Zahra Bahrami Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
تورج سپهوند | Tooraj Sepahvand Department of Psychology, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://psj.umsha.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-837-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانشناسی و روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|