|
ارگونومی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و تحلیل تأثیر مولفههای دیجیتالی رسانههای اجتماعی در تجاریسازی سلامت: با هدف ارتقای ارگونومی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: انتظار می رفت سیستم بهداشت و درمان با استفاده صحیح از فرصت های ناشی از گسترش فناوری اطلاعات و ارتباط به خدمات رسانی بهتر در این حوزه کمک کند. اما در برخی مواقع تلاش ارائه دهندگان یا کاربران خدمات برای افزایش منافع خود سبب تجاری سازی سلامت و ایجاد آسیب به قیمت اثربخشی و رفاه شخصی شده است. بنابراین وجود این اسیب ها و هزینه های انسانی و مالی مرتبط با آن در این صنعت بسیار نگران کننده است. با گسترش روزافزون استفاده از فناوری دیجیتال در بخش سلامت، ضروری است که پیامدهای منفی تجاری سازی سلامت کاهش یابد تا تهدیدی برای سلامت روان افراد در جامعه نباشد. برای کاهش پیامدهای منفی می بایست مولفه های دیجیتالی مرتبط با رسانه های اجتماعی که سبب تقدم اهداف تجاری سازی سلامت بر اهداف بهداشت و سلامت روان می گردد شناسایی شود بنابراین هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تحلیل تاثیر مولفه های دیجیتالی رسانه های اجتماعی در تجاری سازی سلامت با هدف ارتقای ارگونومی در سطح کلان و شناختی بود. روش ¬کار: این تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نظر روش انجام توصیفی-پیمایشی و مقطعی بود. جامعهی آماری پژوهش شامل 300 اساتید دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال تحصیلی 1402-1401 بود. که 169 نفر به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شد. استفاده از پیشینه پژوهش های داخلی و خارجی و نظر خبرگان مولفه های دیجیتالی رسانه های اجتماعی که سبب تجاری سازی سلامت می شود، مشخص شد و در قالب پرسش های پرسشنامه محقق ساخته قرار گرفت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
رسانه های اجتماعی، تجاری سازی سلامت، ارگونومی |
|
عنوان انگلیسی |
Identifying and analyzing the impact of digital components of social media in the commercialization of health with the aim of improving ergonomics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: It was expected that the health and treatment system would help to provide better services in this area by properly using the opportunities caused by the expansion of information and communication technology. But in some cases, the efforts of service providers or users to increase their interests have caused the commercialization of health and harm at the cost of effectiveness and personal well-being. Therefore, the existence of these injuries and related human and financial costs in this industry is very worrying. With the increasing use of digital technology in the health sector, it is necessary to reduce the negative consequences of the commercialization of health so that it does not threaten the mental health of people in society. In order to reduce the negative consequences, it is necessary to identify the digital components related to social media that cause health commercialization goals to prevail over health and mental health goals. Therefore, the main goal of this research is to identify and analyze the impact of social media digital components on health commercialization. It was aimed at improving ergonomics at the macro and cognitive level. Methods: This research was applied in terms of purpose and descriptive-survey in terms of conducting method. The statistical population of the research included 300 professors of Hamadan University of Medical Sciences in the academic year 2022-2023. 169 people were selected as samples by simple random method. Using the background of internal and external researches and the opinion of experts, the digital components of social media that cause the commercialization of health were identified and put in the form of researcher-made questionnaire questions. Exploratory factor analysis method was used in spss software to analyze specific questions. Then the components were ranked by Friedman's method and the final model was presented. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
social media, commercialization of health, ergonomics |
|
نویسندگان مقاله |
رضا زیاری | Reza Ziyari Department of Accounting, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran گروه حسابداری، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
پروین افشار | Parvin Afshar Department of Management, Shahid Ashrafi Esfahani University, Isfahan, Iran گروه مدیریت،دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی،اصفهان ،ایران
مهسان افشار | Mahsan Afshar Department of Healthcare Management, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.iehfs.ir/browse.php?a_code=A-10-7400-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
سایر موارد |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|